← Tilbage til artikler

Ram målgruppen på YouTube med Googles Custom Intent

Miljøbillede af Sofie og Jakob - LAZZAWEB

Google Custom Intent

Ram din præcise målgruppe på Youtube

Med Custom Intent har du nu mulighed for at ramme dine målgrupper mere præcist via YouTube og få vist din annoncevideo på video-portalen; en hjemmeside der bliver besøgt mere end 30 millioner gange pr. dag.

Du sætter blot en videokampagne op i AdWords, plotter dine søgeord ind, og du har nu mulighed for, at din kampagne kan nå folk på YouTube, der tidligere har søgt på lignende søgeord på Google. Det er en fantastisk mulighed for at få din annoncevideo ud til en relevant målgruppe. Du ender altså ikke med at skyde med spredehagl for bare at nå en brøkdel af din målgruppe på videokampagner på YouTube, som du kunne have gjort tidligere.

Eksempel: Har en bruger f.eks. tidligere søgt på Google efter sorte tasker til kvinder, har du som annoncør og forhandler af lædertasker til kvinder mulighed for at inkluderer denne bruger i din målgruppe i din videokampagne for sorte lædertasker.

Samme funktion kan også ses på Google Displaynetværket, hvor Google giver dig mulighed for at nå ud til en relevant målgruppe ved hjælp af en lignende setting. Det har givet bedre og større indsigt i at nå en målgruppe, som i højere grad har været købeklar og dermed også været med til at øge relevansen for visning af annoncen.

Fra demografi til søgehistorik

Ved at tage udgangspunkt i Custom Intent Audiences træder Google væk fra at arbejde med målgrupper ud fra demografi. Ved at arbejde udelukkende med demografi, risikerer du at gå glip af 70% mobil shoppere. Disse 70% har du nu større mulighed for at nå gennem dit arbejde med den nye funktion på Displaynetværket og YouTube. Funktionen tager nemlig højde for, hvad du søger lige nu og her, og ser bort fra, hvilken demografi, du tilhører.

Eksempel: En single mand på 24 år kan lede efter en baby bodystocking til sin niece, men fordi han ikke ligger inden for demografien for køb af babytøj, så bliver han ikke vist annoncer for bodystockings. Næste gang han går på YouTube for at tjekke den nyeste vlog fra PewDiePie eller se den seneste video fra Kendrick Lamar vil han nu blive udsat for annoncer for bodystockings, fordi han netop har søgt på Google efter en bodystocking til en nyfødt. Annoncøren rammer den 24-årige med sit produkt, som han ikke ville have gjort før, og det er en mere købeinteresseret bruger, annoncøren når ud til.

Et skridt mod datadrevet målgrupper

Med Custom Intent har Google taget et skridt i retningen mod at bruge mere datadrevet målgrupper, som vi kan se hos Facebook. Det sociale medie gør det muligt at målrette specifikt ud fra de data, som brugerne har plottet ind om sig selv, hvad de har “liket” tidligere, hvem deres venner er, hvor de bor, hvad de har kommenteret, osv. Al den information har Facebook gemt og gjort tilgængelig for annoncører og gjort det lettere at lave en præcis målgruppe for ens produkt eller service.

Ved at bringe Custom Intent til YouTube har Google åbnet muligheden for mere målrettet annoncering på videoer, som kan skabe bedre konverteringsvilkår for annoncører. Og det er noget, du kan bruge i dit videre arbejde med AdWords ved at fokusere mere på videodelen af din digitale markedsføring. Det giver mulighed for at ramme et nyt og mere præcist segment.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev