← Tilbage til artikler

Vælg de rigtige søgeord med en søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

Bliv klogere på de rigtige søgeord

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er en analyse af de søgeord, som er relevante for din virksomhed. Den udarbejdes for at finde frem til de søgeord, som vil give mest mening at anvende ud fra forskellige faktorer som søgeordsvolumen, konkurrence mm.

En god søgeordsanalyse er altafgørende for det efterfølgende arbejde med søgemaskineoptimering. En søgeordsanalyse hjælper dig med at finde de mest relevante og bedste søgeord, som du skal arbejde med for at blive vist på søgninger, der er relateret til din virksomhed.
Det kan give dig en forståelse for brugerens tankegang, når de laver en Google søgning, samt fortælle dig hvilke søgeord, som din virksomhed bliver fundet på, og hvilke der vil være relevante at anvende i fremtiden. Her vil det også være en god ide at kigge nærmere på hvilke søgeord, konkurrenterne anvender.

Hvorfor lave en søgeordsanalyse?

Med en søgeordsanalyse vil du opdage søgeord, som du normalt ikke selv havde fundet. Du har også mulighed for at få et indblik i synonymer, og relevante spørgsmål omkring virksomheden eller jeres produkter.

I en søgeordsanalyse er der mange forskellige faktorer, som du med fordel kan kigge ind i, når det gælder om at finde de bedste søgeord. Jo flere faktorer du tager med i din analyse, jo bedre og mere præcist kan du udarbejde dit efterfølgende content. Det handler i bund og grund om at kende de potentielle kunder bedst muligt. Så jo mere viden du kan få om brugerens adfærd jo bedre.

Med en søgeordsanalyse sikrer du fra starten, at det er de rigtige ord, du har valgt, og det vil på længere sigt gøre dit SEO-arbejde en del lettere, samt sikre kvalitet til dit efterfølgende SEO-arbejde. I dette blogindlæg vil vi tage dig gennem forskellige metoder til at finde søgeord, samt hvordan du udarbejder en søgeordsanalyse step-by-step, så du bliver helt klar til at løfte din virksomheds SEO-arbejde.

 

Inden du går i gang med søgeordsanalysen

Inden du går i gang med søgeordsanalysen, er der nogle begreber, der er vigtige at have styr på. Disse begreber vil give dig en forståelse for, hvordan de potentielle kunder søger efter dine produkter, hvilke søgeords typer, der er mest relevant for din virksomhed at anvende og hvordan søgeresultaterne vises frem.

SERP

SERP står for Search Engine Results Page, på dansk søgeresultatsside. Når du foretager en søgning på Google er SERP den første side, der kommer frem. Hovedformålet med SEO er i korte træk at komme så højt op i Googles SERP som muligt.

Hvert søgeresultat, der bliver vist skal indeholde title-tag, URL og en metabeskrivelse. Disse elementer giver brugeren en forsmag på, hvad landingssiden omhandler. Det er derfor en god ide at vide, hvordan din hjemmeside vises på SERP. I eksemplet nedenfor ses de tre øverste organiske søgeresultater på søgningen “ure”. Her kan du se, at de øverste placeringer alle bruger ure som  deres primære søgeord, i deres title-tag og metabeskrivelse.. Dette skaber blikfang og øger chancen for, at en bruger klikker ind på siden.

 

Søgeintentionen

I forbindelse med udarbejdelsen af en søgeordsanalyse, er det vigtigt at have styr på brugernes søgeintention. Når en bruger søger på Google, ligger der et formål bag deres søgning, det kaldes søgeintentionen. Det er derfor vigtigt at have brugernes søgeintention i baghovedet, når du skal til og udvælge søgeord til din søgeordsanalyse. Søgeintentionen er vigtig, så de forskellige landingssider bliver rettet mod den rigtige søgeintention. Når vi taler om søgeintention, deles de op i tre forskellige typer: Informationssøgning, transaktionssøgning og kommercielle søgninger.

  • Informationsøgning

En informationssøgning er, når en bruger ønsker at finde informationer om noget konkret. Det er typisk spørgsmål, der starter med hv-ord. Ved disse søgninger vil søgeresultatet ofte vise blogindlæg eller artikler, hvor et bestemt emne bliver forklaret og gennemgået.

informationssøgning

  • Transaktionssøgning

Ved en transaktionssøgning forsøger brugeren at finde frem til en bestemt hjemmeside eller produkttype. Denne søgning er præcis og indeholder typisk brandnavn eller et specifik produkttype. Søgeresultaterne, som kommer frem vil være forskellige webshops produkt- eller kategorisider eller andre hjemmesider, som sælger en ydelse eller lignende.

  • Kommercielle søgninger

Kommercielle søgninger er når en bruger har en intention om at købe noget bestemt. Deres søgninger kan f.eks. indeholde ord som “køb”, “billige”, “tilbud” eller lignede ord, der indikerer interesse for køb. Søgeresultaterne vil her være webshops, som sælger det givne produkt.

Søgeintentionen er vigtig, når der arbejdes med SEO, da Googles mål er at levere de bedste og mest præcise resultater, når en bruger laver en søgning. Det er vigtigt for Google, at det indhold, som de viser til brugeren er relevant. Er dit indhold relevant for brugeren, ser Google det for at være kvalitetrigt, og de vil derfor gerne vise indholdet til brugerne. Har du styr på din søgeintention, sikrer du at ramme målgruppen mere præcist, da du kan målrette dit SEO-arbejde, til hvor kunderne er i deres købsproces.

Long-tail eller short-tail søgeord

Skal du anvende long-tail eller short-tail søgeord, for bedst at ramme dine potentielle kunder? Der er fordele ved begge, og hos nogle kan det også være relevant at anvende begge typer søgeord. Det er derfor vigtigt, at du har styr på din søgeordsstrategi, når du arbejder med søgeordsanalyse.

Long-tail søgeord består af tre eller flere ord. Der anvendes typisk længere søgeord eller sætninger, når intentionen er en informationssøgning. Så hvis dine kunders søgeintention oftest er informationssøgning, kan det være en god ide at kigge nærmere på long-tail søgeord, når du skal til at udarbejde din søgeordsanalyse. Det kan ligeledes være brugere der ved specifikt hvilke produkt de er ude efter. Denne type søgeord er oftest mere målrettet, og det kan derfor være nemmere at få topplaceringer på. Dog vil volumen være lavere, da søgningen er så præcis.

Short-tail søgeord er mere generelle og består kun af få ord. De brugere som anvender short-tail søgeord leder typisk efter inspiration. Denne type søgeord kan være attraktiv, da volumen oftest er rigtig høj, og brugeren endnu ikke har bestemt sig, hvor de skal købe deres produkt, eller hvilket produkt de skal købe. Det kan dog være svært at konkurrere på søgeord med høje volumen, medmindre der lægges en stor SEO-indsats.

Vurder jeres søgeord udfra nedenstående marketingtragt. Jo længere nede i tragten søgeordet er, desto højere købsintention har søgeordet, og er derfor mere relevant. Søgeord i den nedereste del kan dog oftest have lavere søgevolumen. Find de søgeord med størst købsintention og gå efter disse. Arbejd jer efterfølgende op af i tragten, når I vi rangere på flere relevante søgeord.

Sådan laver du en søgeordsanalyse

For at hjælpe dig på vej, har vi udarbejdet en guide til en søgeordsanalyse, som vil tage dig gennem hele processen. Lige fra hvor du kan finde søgeord, til hvordan du udvælger de rigtige for din virksomhed.

  1. Find relevante søgeord

    Det første du skal gøre er at finde alle de søgeord, som er relevante i forhold til din virksomhed. Der er flere forskellige måder hvorpå, du kan søge efter dem. Du har nok allerede en ide om hvilke søgeord, det kan være. Du kan derfor med fordel starte med at brainstorme på de mulige søgeord, som du tænker kan være interessante at kigge nærmere på. Har du en webshop, kan du med fordel starte med at tage udgangspunkt i de forskellige produktkategorier på din side. Det giver en del søgeord, som er i tæt relation med dine produkter.

    Relaterede søgninger på Google

    Lav en Google-søgning og scroll ned i bunden af siden. Her finder du de relaterede søgninger til det søgeord, du indtastede. Det er søgninger, som minder om din, og som andre har søgt efter.

  2. Anvend et søgeordsværktøj

    Når du har fundet alle de søgeord, som du kan på egen hånd, er det en god ide at anvende et søgeordsværktøj, så du får alle de relevante søgeord med. Et søgeordsværktøj kan både finde de søgeord, som du er blevet vist på før, men også nye søgeord, som er relateret til din hjemmeside eller et andet søgeord.

    Der findes forskellige værktøjer, som gør arbejdet med at finde søgeord en hel del nemmere. Du kan både finde nogle, som er gratis, og andre som du skal betale for at anvende. I vores eksempel anvender vi Google Keyword Planner, som er Googles eget værktøj, hvilket kan være en fordel, da det derfor spiller sammen med din Google Ads konto.

    Google Keyword Planner 

    Med søgeordsplanlægning i Google Ads kan du indtaste søgeord, dit eget domæne, eller endda konkurrenternes. Her kan du under søgeforespørgsler se alle de søgeord, som din hjemmeside kunne være relevant for. Ved også at kigge på konkurrenternes resultater, kan du få et indblik i om nogle af de søgeord, også kunne være relevante for dig.

    Find søgeord

    I dette eksempel har vi anvendt søgeordet ure.

    Når du trykker “se resultater”, kommer der en masse søgeordsforslag op, som i vores tilfælde er søgeord, som er relateret til søgeordet ure.
    I højre hjørne kan du downloade søgeordene. Så du kan tilføje dem til din liste. Der er ikke nogen grund til at gennemgå dem alle og udvælge endnu, så tag bare dem alle med.

    Answer The Public

    Answer The Public er et søgeordsværktøj, som visualiserer spørgsmål relateret til en søgning, samt foreslår autocomplete suggestions til dine søgninger. Ud fra det laver programmet det, der kaldes en søgesky. I eksemplet nedenunder har vi igen brugt ure som eksempel. Dette værktøj er brugbart, når det kommer til at forstå kundernes tankegang, når de søger på Google. I forhold til long-tail søgeord kan det hjælpe dig med at optimerer disse. Helt præcist viser Answer The Public dig nemlig tidligere søgninger på de søgeord, som du indtaster i værktøjet. Her fokuserer de på spørgsmål, hvor dit søgeord indgår i.

    Andre værktøjer til søgeordsplanlægning

    Der findes mange andre værktøjer til søgeordsplanlægning, som du også med fordel kan anvende til din søgeordsanalyse. Fælles for alle værktøjerne er, at du hurtigt og nemt kan få et overblik over, hvad dine besøgende søger efter. Du kan med fordel anvende flere af dem, da de hver især har deres styrker.

    • Google Search Console
      I Google Search Console kan du få data, om hvilke søgeord dine potentielle kunder har fundet din hjemmeside på. Det er under effektivitet,og så “se på forespørgsler”, som viser de søgeresultater, du har fået trafik gennem ved organisk søgning på Google. Herudover har du også mulighed for at forbinde programmet med din Google Analytics konto, som vil give dig et godt ekstra godt overblik. Er der problemer med indekseringen af din hjemmeside, kan du også se det i Google Search Console.
    • Google Trends

      Dette værktøj er udarbejdet af Google selv og viser hvilke søgeord/sætninger, der trender i øjeblikket. Du kan faktisk se, hvad brugere har søgt på helt tilbage til 2004 og indtil for få minutter siden. Du har derfor rig mulighed for at se udviklingen af et bestemt søgeord gennem tiden. Siden giver dig også mulighed for at sammenligne søgeords popularitet. Du har også mulighed for at sammenligne søgninger med geografisk placering, for at se om der er andre lande eller regioner, som søger mere efter et bestemt søgeord. Dette vil give god mening, hvis du overvejer at gå internationalt med din webshop, eller er en lokalbaseret forretning, der skal ekspandere til nye byer.

    • Keywordtool.io

      Keyword Tool er forbeholdt long-tail søgeord. Dette værktøj giver dig forslag til long-tail søgeord på baggrund af bestemte søgeord, som du indtaster. For at finde søgeordene, anvender Keywoord Tool Google Autocomplete, som er en anden metode end den Google Keyword Planner bruger, så du kan med fordel anvende begge for at få endnu flere søgeord.

    • Ahrefs

      Ahrefs er et af de mest brugte SEO-værktøjer på verdensplan. Værktøjet giver dig mulighed for at slå søgeord op i deres Keyword Explorer og få en masse informationer om søgningen. Har kan du også finde keyword difficulty, hvor den viser konkurrence fra 0-100. Skal du se på konkurrenternes søgeord, er Ahrefs et godt værktøj, da du kan lave et content gap. Med det kan du, når du har indtastet din egen webshop og en konkurrents eller flere, få vist de søgeord som konkurrenterne rangerer på, men du ikke selv gør. Det er guld værd.

    • SEMrush

      Dette værktøj minder meget om Ahrefs, her kan du sammenligne med op til fem konkurrenter og på 20 forskellige parametre. Dette giver dig mulighed for at kigge nærmere på de parametre, hvor konkurrenterne ligger bedre end dig, og derved efterfølgende forbedre din indsats på de søgeord. Derudover kan du se, hvor mange søgeord som din virksomhed er synlige på på Google. Her viser softwaretoolet også om resultaterne er blevet forbedret over tid. Dette giver dig mulighed for at anvende toolet, til at se om nyt content har forbedret din placering.

  3. Udvælg de bedste søgeord

    Indsæt søgeordslisten i et excel-ark

    Når du har fundet alle de mulige søgeord, kan du med fordel lægge dem ind i et excel-ark, for at gøre processen så overskuelig som muligt. Dette vil også gøre det nemmere, når du skal til at sortere søgeordene. Her er det en god ide at starte med at fjerne eventuelle dubletter. Det kan næsten ikke undgås, at der er flere søgeord, som går igen, hvis du har anvendt flere metoder til at finde dem. Når du skal finde frem til de bedste søgeord, er der flere faktorer, der er relevante at kigge nærmere på.

    Sortér efter volumen

    Start med at sortere søgeordene efter størst volumen. Søgeordsvolumen er hvor mange gange, der bliver søgt på det bestemte søgeord om måneden. Ved at sortere herefter, sikrer vi, at det er de største søgeord, vi sortere efter. Du vælger selv, hvad din minimumsgrænse for volumen skal være. Det vil også afhænge meget af, hvilken branche virksomheden befinder sig i og hvor stor en SEO-indsats du vil lægge.
    Selvom nogle søgeord står uden søgevolumen, kan de stadig have en volumen. Vi skal ikke stole blindt på de data vi får her. Dog bør vi oftest ikke lave en SEO-indsats mod søgeord som ikke har en volumen, med mindre det er meget relevante søgeord og vi generelt har meget få søgeord i vores branche.

    Keyword difficulty

    En anden faktor som du skal se efter, når du udvælger søgeord er Keyword difficulty. Her kigger vi på hvor meget konkurrence, der er på de forskellige søgeord. Dette har nemlig stor betydning for, hvor svært det er at rangere højt på søgeordet. Er der meget konkurrence på et søgeord, kan det være det enten skal fjernes, medmindre der lægges en stor SEO-indsats. De perfekte søgeord at gå efter er derfor dem, som har mellem eller lav konkurrence, men høj søgevolumen.

    Tjek derfor konkurrencen på de søgeord, som du har udvalgt indtil videre i forhold til søgevolumen. Du skal overveje, om det kan betale sig for din virksomhed at anvende de søgeord, der har høj konkurrence. I eksemplet kan du se forslag på søgeord relateret til “ure”, hvor de både har forholdsvis høj volumen, men stadig har henholdsvis lav eller middel konkurrence.

    Når du har udvalgt de søgeord, du skal bruge med højst søgevolumen og lavest konkurrence, skal du tage stilling til hvert enkelt søgeord. Der kan være søgeord på listen, som du vurderer ikke er relevant eller præcise nok, i forhold til det du sælger. Her er du nødt til at skulle igennem hele listen og tage hvert søgeord enkeltvis, da du bedst selv ved, om de giver mening eller ej.

  4. Content map

    Nu har du en masse gode søgeord, og skal derfor udarbejde en plan for hvilket content, der skal udarbejdes til søgeordene. Her er et content map meget værdifuldt. Sæt gerne de søgeordene sammen, så de passer til diverse tekster der skal skrives. F.eks. kan du sætte 5 relevante søgeord sammen omkring billige ure, og forfatte en tekst, der indeholder alle 5 søgeord. Dette hedder en søgeordsgruppe, og teksterne skal skrives ud fra disse.

    I et content map kan du lave en prioriteret rækkefølge af hvilket content, som du skal have udarbejdet til de nye søgeord, som du har fundet i din analyse. Du bør prioritere ud fra hvor du kan få størst mulige resultater hurtigst muligt. Dvs. har du søgeord med høj søgevolumen, som er relevante og med lav konkurrence, bør du prioritere disse højst.

    I et content map er antallet af ord (word count) super vigtigt på de SEO-tekster, der skal udarbejdes til de forskellige søgeordsgrupper.

    Word count

    For at finde ud af hvor mange ord, der skal skrives til de forskellige SEO-tekster, er det en god ide at kigge nærmere på konkurrenternes SEO-tekster, og hvor mange ord de har skrevet til samme søgeord. Ved at holde øje med konkurrenternes tekster, giver det et indblik i hvor mange ord, der i gennemsnit bliver skrevet om det givne emne. På den måde sikre du, at dine SEO-tekster er samme længde, og det vil øge chancen for få en bedre placering.

    Sådan tjekker du dine konkurrenters word count:

    • Begynd med at Google det primære søgeord, som du vil undersøge
    • Kig her på de tre første resultater, der kommer frem
    • Kopier SEO teksterne fra disse resultater, og sæt dem ind i et word count tool, som wordcounter.net.

     

  5. Implementer søgeord

    Efter udarbejdelsen af søgeordsanalysen skal du have have implementeret søgeordene på din hjemmeside, så du vil blive vist på dem, når en bruger søger på Google. Du kan læse meget mere om, hvordan du gør i vores blogindlæg om Søgemaskineoptimering på en webshop

    Ønsker du at lære endnu mere om SEO, har vi skrevet et blogindlæg: Hvad er SEO?

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev