← Tilbage til artikler

Vækst jeres Google Shopping omsætning gennem Youtube

16 okt 2020

Måske bruger I allerede Google Shopping kampagner til at sælge jeres produkter online. Vidste I, at de også kan vises på Youtube? Her kan I med fordel lade jeres produktfeed florere. I efteråret 2019 blev det muligt at annoncere sine produkter direkte på Youtubes startside samt i søgeresultaterne. 

Shopping Ads på Youtube er et skridt på vejen mod et mere attraktivt og visuelt annonceringsformat. Opdateringen indebærer også muligheden for interaktive videoer, der i højere grad opfordrer brugerne til en handling. Det skal bl.a. være medvirkende til at øge salget og jeres konverteringsrate – Læs hvordan du øger din konverteringsrate her.

Store muligheder for eksponering via Youtube

Det kan eksempelvis være en fordel, hvis brugerne søger efter videoer, der har relation til netop dit produkt. Det er endvidere også muligt at tilføje en produktkarrusel, hvilket betyder, at I har mulighed for at eksponere endnu flere af jeres produkter, da brugerne har mulighed for at bladre mellem jeres produkter, der på den ene eller anden måde har relevans for brugeren. Produkterne fremkommer baseret på brugernes interesse. Det kræver altså derfor ikke, at brugeren søger på et bestemt brand for at fremkalde annoncen. Et eksempel kunne være, at en video om løbeteknikker fremkalder Shopping-kampagner med løbeudstyr.

Annoncerer I allerede via Shopping-kampagner, og er tilsluttet Youtube på jeres Display netværk, kan I allerede nu vælge at aktivere jeres Shopping Ads på Youtube.

Tilføj så meget data til dine produkter som muligt

På Youtube bliver Google Shopping Ads ligesom andre steder vurderet ud fra relevans. Det betyder, at I skal sørge for at tilføje så detaljeret information omkring jeres produkter som muligt i jeres Google Merchant Center for at fortælle Google, hvad I sælger. 

Jo mere fylde, jo større chance er der for, at jeres annoncekroner målrettes til potentielle kunder. Produktkarussellen, som nævnt tidligere, fremstår i den forbindelse som “foreslåede produkter” med målet om at løse et potentielt behov.

3 tips der slår dine konkurrenters produkt feeds.

For at gøre det nemmere for jer at overskue hvilke informationer I med fordel kan tilføje til produkterne i jeres feed, giver vi jer her tre punkter, I kan sikre, er udfyldt for en mere målrettet eksponering baseret på data:

  • Google kategorier. Én af de vigtigste måder, I kan fortælle Google, hvad I sælger, er ved at opdele jeres produkter i Google kategorier. Sælger I eksempelvis løbeudstyr, kan I med fordel have en “Default Category” der hedder løbeudstyr, og så herunder tilføje en Google kategori for hver type produkt I sælger. Dette kunne være kategorier såsom løbesko, løbebukser osv. Disse er medvirkende til at forstærke relevansen, samtidig med at produktkarussellen kan inddeles herefter. Søger brugeren eksempelvis på én slags løbesko, vil din Shopping-annonce foreslå andre sko, der indgår i samme Google kategori i jeres Merchant Center.

  • Produktets titel. Jeres produkter kan med fordel have en længere og mere detaljeret titel i produktfeedet, end det nødvendigvis er tilfældet på jeres hjemmeside. Jo flere detaljer om produktet i titlen jo bedre.

  • Produktbeskrivelse. Her er legen den samme. Tilføj så detaljeret information og indhold om jeres produkter som muligt for at gøre Google klogere på, hvad I sælger. Det kan have en positiv effekt på relevansen af jeres Shopping-kampagne, ligesom det er en direkte kilde til også at styrke jeres SEO.

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev