← Tilbage til artikler

Den ultimative SEO guide

SEO logo grafisk ikon

Bliv klogere på søgemaskineoptimering

Lær om SEO

Vil du gerne kunne svare helt prompte, når du får spørgsmålet “hvad er SEO?”, eller står du overfor et projekt, hvor SEO er nødvendigt, men du er altså ikke helt sikker på, hvad det vil sige og hvor du skal starte? SEO er også en stor og kompleks disciplin, og det kan være svært at rumme de mange forskellige tiltag på én gang.

I det her blogindlæg vil vi forsøge at give dig et overblik over, hvad SEO er. For at vi kan gøre det, tager vi dig gennem en lang række af de forskellige dele, som SEO dækker over. Her svarer vi derfor både på, hvad SEO er, og hvordan du arbejder med SEO og optimering af din hjemmeside, så du bliver helt up-to-date.

Vi tager dig gennem:

Hvad er SEO?

SEO indholdsfortegnelse

For at du kan starte dit arbejde med søgemaskineoptimering, er det naturligvis nødvendigt, at du har helt styr på, hvad SEO betyder, og hvad definitionen egentlig er. På dansk betyder SEO ‘søgemaskineoptimering’, og det er en vigtig marketingkanal for at øge din hjemmesides online synlighed. SEO går kort og godt ud på, at du skal gøre din forretning synlig på nettet, så dine potentielle kunder kan finde dig. Hvis du har en forretning og lever af at sælge dine produkter eller ydelser, har du nemlig en klar interesse i, at folk kan finde dig. Det sker ved et stort arbejde med optimering af din hjemmeside.

For at dine kunder kan finde dig og din hjemmeside, handler det om at rangere højst muligt på Google og andre søgemaskiner. SEO er en af de mest anerkendte metoder til at rangere højere på vigtige søgeord, som man gerne vil findes på. Er du et VVS firma, der gerne vil findes på søgeordene ‘VVS’ og ‘VVS firma’, kan du lave en del optimering af din hjemmeside, som bidrager til, at du får en bedre SERP (Search Engine Results Page) — altså en bedre placering i søgeresultaterne. Dette kan være alt fra unikke beskrivelser på dine sider, til links til forskellige menuer på din hjemmeside.

Engang imellem kigger Google forbi din hjemmeside, og foretager en vurdering af alt lige fra loadingtiden på dine sider på hjemmesiden til billeder og tekster — og på baggrund af blandt andre disse og en masse andre parameter, giver Google dig en placering i søgeresultaterne på de forskellige søgeord. Hvis Google vurderer, at din side er interessant for personer, der f.eks. søger på “VVS firma”, vil du opnå højere placeringer. Der er altså mange forskellige processer i SEO, og vi vil tage dig igennem nogle af dem i dette blogindlæg.

Nedenfor kan du se at LAZZAWEB eksempelvis ligger nr. 1 på “Google ads bureau”, hvilket betyder at vi får en del trafik til vores website fra dette relevante søgeord.

serp af google ads bureau

Sådan virker en søgemaskine

For at du kan kaste dig over søgemaskineoptimering, er det essentielt, at du ved, hvordan en søgemaskine fungerer. Når du selv søger efter noget i Google (eller på hvilken som helst anden søgemaskine), arbejder en algoritme på at give dig, hvad søgemaskinen betragter, som det bedst mulige resultat for din søgning. Hvordan bestemmer Google så, hvad det bedste resultat er?

Hvordan virker SEO

Selvom offentligheden ikke kender til alt indenfor algoritmen, ved vi alligevel, at hjemmesiders kvalitet bestemmes ud fra E-A-T, som er et koncept, der stammer fra

Googles egne retningslinjer. E-A-T er en af måderne hvorpå Google sikrer sig, at de præsenterer brugere for korrekt, sandt og brugbar information.

Hvis du for eksempel søger på “opskrift på chokoladekage”, ønsker du ikke at se hjemmesider, som sælger hudprodukter.  Derfor leder Google først og fremmest efter sider, der er tæt forbundet med dit søgeord. Google rangerer dog ikke bare de mest relevante sider øverst. Det er fordi, der er tusinder (eller endda millioner) af relevante sider for hver søgning. Så for at bestemme en sides kvalitet, arbejder de altså ud fra expertise, autoritet og troværdighed. 

Autoritet

Autoritet omhandler en hjemmesides ry. Google vil typisk se en hjemmeside som autoritær, hvis andre bruger siden, som deres go-to til at finde relevant information om det emne, de leder efter. Her kan antallet af andre sider, der linker til den pågældende side også have noget at sige.

Ekspertise

Ekspertise handler om, at en forretning har stor viden eller er specialister indenfor et bestemt område. Primært evalueres det i forhold til det indhold, du har på din hjemmeside, det vil sige, at Google leder efter indhold, der er skabt af en ekspert indenfor feltet.

Troværdighed

Troværdighed fokuserer på legitimiteten, gennemsigtigheden og nøjagtigheden af websitet og dets indhold. Google leder her efter flere ting, for at evaluere en sides troværdighed. Det kan for eksempel være ting som kontaktoplysninger, positive anmeldelser og om siden har et stærkt domæne.

Brugervenlighed

Udover E-A-T fokuserer Google naturligvis også på andre ting, og en vigtig faktor af om din hjemmeside rangerer godt i Google er brugervenlighed. Indhold på en side kan være relevant og troværdigt, men hvis det ikke også er brugervenligt, vil Google ikke placere indholdet øverst i søgeresultaterne. Google har offentligt sagt, at der er forskel på, hvad man ser som indhold af høj kvalitet og brugbart indhold.

Så hvis du har indhold af høj kvalitet på din side, men det er uorganiseret og er fuld af ord, som de fleste mennesker ikke forstår, kan det være, at du bliver overhalet af en side, der ikke nødvendigvis er autoritær, men har indhold, der er struktureret og inddelt i letlæselige sektioner.

Der er altså rigtigt mange ting, der spiller ind i, hvordan Google rangerer søgeresultater og vi kommer ind på flere faktorer i løbet af dette blogindlæg. Men før vi gør det, er det vigtigt at forstå, hvorfor søgemaskineoptimering er en nødvendighed.

Derfor skal du arbejde med søgemaskineoptimering 

Synlighed

En af de vigtigste funktioner af SEO er at øge synligheden af din forretning. For det betyder, at du gør det lettere for dine kunder at finde dig, når de søger efter noget, som du har at tilbyde. Synlighed er direkte relateret til din placering i søgeresultaterne. Jo højere du rangerer på SERP, desto mere sandsynligt er det, at potentielle kunder ser dig og besøger din hjemmeside.

Trafik

Øget trafik er en af hovedmålene med SEO, og du øger trafikken, når du øger synlighed og rangering. Faktisk er det hele 75 % af brugere, der aldrig klikker sig videre til side 2 i Google, så ønsker du dig flere besøgende, har du brug for en SEO-strategi, der hjælper dig med at rangere blandt de fem bedste positioner i Google — ideelt set nummer et.

Det kommer især også til udtryk, når man kigger på CTR, som står for Click-through-rate. Den måler procentdelen af dem, der ser din side i søgeresultaterne og klikker på den. I grafen nedenunder får du et ret godt billede af, hvor vigtigt det er, at ligge i toppen af de organiske resultater.

Kilde: backlinko.com

Giv dine besøgende en god oplevelse

En tredje grund til, at SEO og optimering af din hjemmeside er nødvendigt, er fordi al den tid, du lægger i at generere kvalitetsindhold og optimere din hjemmeside med on-page (on-site) SEO-arbejde, forbedrer din hjemmesides brugervenlighed, og dette skaber en problemfri og positiv oplevelse for dine besøgende.

Dit SEO-arbejde kan både optimere oplevelsen for dine kunder, når de besøger din hjemmeside på dekstop eller mobil. På samme måde reducerer du det, man kalder ‘bounce rate’, når du gennem din SEO-strategi arbejder med hastighedsoptimering af din hjemmeside. Bounce rate viser hvor mange, der lander på din side, men ikke foretager sig noget. Næsten 50 % af brugere forventer, at en hjemmeside indlæses inden for to sekunder og jo længere loadtid, jo højere bounce rate og lavere konverteringer.

Mulighed for vækst

I sidste ende er vækst den ultimative grund til, at SEO er afgørende, for det kan hjælpe dig med at nå mange af dine forretningsmål. SEO kan hjælpe dig med at opbygge gode relationer til dit publikum, forbedre kundeoplevelsen, øge din autoritet, lokke flere besøgende til din hjemmeside, give dig en fordel i forhold til konkurrenter og øge konverteringer, hvilket betyder mere salg, flere loyale kunder og mere vækst for din virksomhed.

De mest almindelige begreber inden for søgemaskineoptimering

Det kan være, at du allerede nu sidder som et stort spørgsmålstegn over nogle af de begreber, vi indtil videre har brugt, men bare rolig. Inden du læser videre og undersøger svaret på “hvad er SEO?” nærmere, kan du her få et overblik over definitionen på de mest brugte forkortelser og begreber inden for søgemaskineoptimering.

Black hat-SEO – SEO-tiltag, der overtræder Googles retningslinjer.

Bounce rate – Procentdelen af det samlede antal besøg på din side, der ikke resulterede i en sekundær handling.

Click-through rate – Forholdet mellem eksponeringer og klik på dine webadresser.

Crawling – Den proces, hvor søgemaskiner finder din hjemmeside.

Featured snippets – Organiske svarbokse, der vises øverst i SERP for bestemte søgninger.

Indeksering – lagring og organisering af indhold fundet under crawling.

Intention – I en seo-kontekst refererer intention til, hvad en bruger vil have svar på eller leder efter, ud fra de ord de har søgt på.

“Keyword stuffing” – Taktik, der involverer overforbrug af vigtige søgeord og deres variationer i indhold.

Konverteringsrate – Forholdet mellem besøg og konverteringer. Hvor mange af dine besøgende på din hjemmeside, der udfylder dine formularer, ringer, køber dine produkter osv.

KPI – “Key performance indicator” er en målbar værdi, der evaluerer på en aktivitets evne til at indfri et mål.

Linkbuilding – Selvom “building” lyder som, at denne aktivitet indebærer selv at oprette links til sin hjemmeside, handler linkbuilding faktisk om at samle links til din hjemmeside. Formålet er at opbygge din hjemmesides autoritet overfor søgemaskiner som Google.

Metatitel – Overskrift på en side, som vises i søgeresultaterne.

Metabeskrivelse  – Teksten under metatitelen, der vises i  søgeresultaterne og som beskriver indholdet på siden.

Organiske resultater – Optjent placering i søgeresultaterne — i modsætning til betalte annoncer.

Query/forespørgsel – Ord indtastet i søgefeltet.

Rank – Din rangering i søgeresultaterne i Google.

SERP  – “Search Engine Results Page” — Den side, som du kommer til, når du søger i søgemaskinen.

Søgemaskine – Et program, der indhenter information ved at søge efter elementer i en database, der matcher brugerens anmodning. Eksempler er Google, Bing og Yahoo.

Søgeordskannibalisering – Har du flere sider, som omhandler det samme, kan de konkurrere med hinanden i søgeresultaterne. Når man har identificeret søgeordskannibalisering, kan man vælge at slå siderne sammen, så de løfter hinanden i stedet.

Søgevolumen – Det antal gange et søgeord er søgt på. Mange hjælpeværktøjer til SEO viser dig en månedlig søgevolumen.

Trafik – Besøg på en hjemmeside.

URL – Lokationen eller adressen på indhold på internettet.

Webmaster guidelines – Retningslinjer publiceret af Google med det formål at hjælpe hjemmesideejere med at oprette indhold, der kan findes, indekseres og fungere godt i søgeresultater.

White hat-SEO – SEO-tiltag, der overholder Googles retningslinjer.

Sådan kommer du i gang med søgemaskineoptimering

kom i gang med SEO

Nu har vi taget dig igennem, hvad SEO er, og forhåbentligt sidder du med en okay forståelse for, hvad det drejer sig om. Men så rejser næste spørgsmål sig “hvad skal man gøre, hvis man vil arbejde med det?” Og det kan være et noget sværere spørgsmål at svare på, for SEO er ikke bare én disciplin, og der er derfor mange ting, man kan gøre for at “søgemaskineoptimere”.

Først og fremmest kan du kategorisere SEO i to dele ‘on-page SEO’ (on-site SEO) og ‘off-page SEO’. Når det kommer til SEO, er der både tekniske og ikke-tekniske aspekter i optimering af en hjemmeside til søgemaskinen. On-site SEO håndterer alt backend på en hjemmeside, mens off-page er mere centeret omkring det, du ikke rigtigt kan kontrollere.

On-page SEO (On-site SEO)

Ved hjælp af On-page SEO er der flere ting, som du kan optimere på din hjemmeside, for at forbedre hjemmesidens ranking i søgeresultaterne. Det kan være:

  1. Forbedring af dine siders metatitel og metabeskrivelse.
  2. Brug af interne links (links, der leder til andre sider på din hjemmeside).
  3. Tilføjelse af billeder med beskrivende, søgeordsrige alt-tags. (Tænk på disse som billedtekster, der er relevante for, hvad man ser på billedet).
  4. Forbedring af overskrifter på din sides indhold ved brug af relevante søgeord.

 

on-page- SEO faktorer

 

Teknisk SEO 

Efterfølgende dit on-site SEO-arbejde vil du typisk skulle dykke ned i det, man kalder teknisk SEO. Teknisk SEO er den proces, hvor du sikrer, at din hjemmeside møder alle de krav, der er sat af de moderne søgemaskiner. Her er målet naturligvis også at forbedre dine organiske placeringer. For du kan sagtens have det bedste content, men hvis dit tekniske SEO ikke er i orden, vil du ikke rangere højt i søgeresultaterne. Helt grundlæggende skal Google og andre søgemaskiner være i stand til at finde, gennemgå, gengive og indeksere siderne på din hjemmeside.

Det sikrer du dig gennem arbejde med brugeroplevelsen på din hjemmeside, og det indebærer arbejde med mange forskellige processer. Det kan blandt andet være at undersøge:

  1. Loadtider
  2. Om dine sider indeholder duplikeret indhold
  3. Om der er ødelagte links
  4. Om din side er mobilvenlig

 

teknisk SEO model

Under teknisk SEO er det også relevant at snakke om Core Web Vitals, som Google har haft stor fokus på i deres seneste algoritmeopdateringer. Core Web Vitals er et begreb introduceret af Google og understreger grundlæggende, at brugeroplevelsen på websites får større indflydelse på rangeringen i søgeresultaterne. Helt specifikt indeholder core web vitals tre målinger, der til sammen giver dig et godt og brugbart overblik over brugervenligheden på din side. De tre målinger omhandler loadhastighed, interaktivitet og visuel stabilitet. Ønsker du en større gennemgang af de tre målinger, og hvad du skal være opmærksom på, kan du læse vores blogindlæg her.

Off-page SEO

link building

Off-page er lidt mere kompliceret, fordi denne slags søgemaskineoptimering afhænger meget mere af andre mennesker. Du har en vis kontrol over det primære arbejde med off-page SEO, som er linkbuilding. Taget vægten af links i Googles algoritme i betragtning, bør linkbuilding være kernen i enhver off-page SEO-strategi.

Et af hovedmålene med off-page SEO er at opbygge din virksomheds autoritet. Links fra autoritære websites hjælper med at placere dit eget website som en autoritet — altså er backlinks (links fra andre hjemmesider til din) en tillidserklæring fra et webbsite til et andet. Her bør du derfor altid fokusere på kvalitet frem for kvantitet, da mål nr. 1 med linkbuilding er at skaffe kvalitetslinks fra autoritære hjemmesider.

For at du opnår dette, skal din side have stærkt indhold, som legitime hjemmesider vil linke til. Det er primært det, du vil opnå med dit off-page SEO-arbejde;

at du har en side, som andre anser som en legitim og autoritær hjemmeside med mange backlinks og har lidt eller ingen forkerte oplysninger (dvs. navn, adresse, telefonnumre, links osv.).

Du bør altid sigte mod at lande links fra andre hjemmesider, der indholdsmæssigt stemmer overens med din egen.

Driver du for eksempel et rejsebureau, skal du sigte mod, at størstedelen af de links du får, kommer fra andre rejsebureauer eller sider, der relaterer sig til at rejse.

Det kan for eksempel være blogs, online magasiner eller andet, der også giver mening for dine brugere.

Et godt link indebærer autoritet, relevans og styrke. Disse faktorer er vigtige at forholde sig til når man arbejder med linkbuilding.

Er du nysgerrig på linkbuilding, så har vi lavet en dybdegående guide til linkbuilding.

Lokal SEO 

Ligeså vigtigt som det er at målrette din hjemmeside til hele den online verden, er det at målrette den til dit lokalområde. Det er her lokal SEO kommer ind i billedet. Her handler det om optimering af din hjemmeside til et specifikt lokalområde.

Har du for eksempel en butik, frisør, restaurant eller lignende, vil du naturligvis gerne have, at din website rangeres efter bestemte forespørgsler gjort af et lokalt publikum. For eksempel kan en bruger søge på “restaurant Aalborg”, og ligger din restaurant i Aalborg, vil du naturligvis gerne være en af de første restauranter, der kommer frem. Altså handler lokal SEO om at sikre, at brugere i dit lokalområde kan finde dig — det betyder også, at du optimerer din side, så du vises i søgeresultaterne, når brugere tæt på dig laver en forespørgsel.

Der er flere dele til at mestre lokal SEO, men en af de vigtigste er Google My Business. Med Google My Business kan du styre, hvordan din virksomhed vil se ud Google. Det er derfor et vigtigt værktøj til at optimere din lokale SEO, da du kan justere på kortvisninger, åbningstider, billeder osv.

Content marketing

Måske er du før stødt på de efterhånden berømte ord “content is king”. Og vi bruger dem også her, for det er sandheden. Når vi tænker på content marketing, er det let at tænke på det som et SEO-tiltag, der kun foregår via on-page SEO-arbejde  — det vil sige udarbejdelse og publicering af indhold på din egen hjemmeside.

Men set ud fra et helhedsperspektiv er content marketing både on-page og off-page SEO. Udgivelse af godt indhold på din egen side er kun en lille procentdel af, hvad content marketing er og kan. For det er nemlig: Alt indhold, du opretter og udgiver overalt på internettet. Hvis du skriver et gæsteblogindlæg, er det content marketing. Vil du udgive en infografik, der bliver linket til fra et top-magasin? Det er content marketing.

Content, der fremmer både dit arbejde med on-page og off-page SEO:

  1. Blogindlæg
  2. Infografik
  3. Undersøgelser og forskningsartikler
  4.  Whitepapers og e-bøger

Content markting er som SEO-strategi tæt forbundet med linkbuilding, sociale medier og PR, og så hjælper det dig med at opbygge dit brand. Helt simpelt: Hvis du har noget godt indhold — fortæl folk om det.

Læs mere om hvordan man skriver gode SEO tekster.

Søgeordsanalyse

Vi har kort snakket om søgeord og content, men vi mangler stadig at kigge på, hvordan man finder de søgeord, som du bør skrive dit content ud fra. Og her ligger også et stort SEO-arbejde bag. Mange arbejder med SEO med den overbevisning, at de kan opdatere deres indhold, måske etablere et nyt hjemmesidedesign og lave en ny marketingkampagne — og så er arbejdet egentlig overstået. Det er dog en forkert tilgang at gå til SEO-arbejdet med. SEO er kontinuerligt arbejde og du bør konstant lave nye søgeordsanalyser, for at du kan følge med.

Søgeordsanalyser udarbejdes af flere forskellige åresager, men de to primære grunde er at ranke på Google og kunne lave relevant indhold. Typisk kan du lade dig

inspirere af søgeordene, da de kan fortælle dig, hvad dine brugere gerne vil vide, ud fra det de søger på.

Der er meget mere til søgeordsanalyser end blot at finde frem til de ‘rigtige’ søgeord. En analyse skal give dig indsigt i hensigten bag et søgeord samt dets konkurrenceevne. De vigtigste elementer i søgeordsanalyse er derfor:

Vælg de rigtige søgeord

Lad os tage os selv som eksempel. LAZZAWEB er et digitalt markedsføringsbureau og vi vil naturligvis gerne vinde betalende kunder over, men fokuserer vi på at rangere #1 for “gratis SEO-tips”, er det muligvis det forkerte publikum, som vi tiltrækker. Højst sandsynligt vil vi få folk ind, der leder efter gratis hjælp, og det betyder altså, at de betalende kunder, som vi gerne vil have, må lade vente på sig — det er naturligvis ud fra et salgsperspektiv.

For tager vi content marketing i betragtning, er “gratis SEO-tips” et søgeord, som kan sende mange besøgende forbi vores side og det er jo netop det, vi hos LAZZAWEB gør med denne artikel. Formålet med artiklen er at skabe trafik til vores side og informere interesserede brugere om det, vi er specialister i. Den har altså ikke til formål at tiltrække kunder.

Vær derfor strategisk med de søgeord, du vælger at bruge og vær helt sikker på, at du har styr på, hvad formålet med indholdet er.

Søgeintention

Google fortæller os gang på gang, hvor vigtig søgeintentionen er. De fleste fokuserer på søgeord, men det er ikke helt det, du udelukkende bør fokusere på. I stedet for at se på, hvad folk søger på, skal du prøve at identificere, hvad de leder efter — søgeintentionen. Det kan nemlig være forskellen på at få en smule trafik og at opnå en reel omsætning. Søgeintentionen er altså også vigtig at have i mente, når du udarbejder nyt content til din side. Undgå blot at fokusere på at få søgeordet brugt i dit content — tænk over, hvad du skal svare på, før brugeren finder det, de leder efter.

Sådan laver du en god søgeordsanalyse

  1. Brug alle de hjælpeværktøjer, du kan finde.
    Du kan ikke lave en god søgeordsanalyse uden værktøjer. Værktøjer som Ahrefs giver dig god indsigt i dine SEO-muligheder og dine konkurrenters SEO indsats og kan hjælpe dig med at løfte dit SEO-arbejde. Hvis du blot vil se volumen på specifikke søgeord kan Googles eget værktøj “Keyword Planner” være nok.
  2. Forstå meningen med søgemaskineoptimering og brugen af dine søgeord.
    Google vil ikke belønne dig, hvis du indsætter det eksakte søgeord 15 gange i dit content. Faktisk vil de nogen gange straffe dig for det, for Google er interesseret i kvalitetsindhold, der matcher med søgeintentionen. Dine hjælpeværktøjer, som Ahrefs/Keyword Planner, vil typisk give dig rigtig mange variationer af det samme søgeord — her er det absolut ikke nødvendigt, at du inkorporerer dem alle. Google skal nok fange meningen bag, hvis bare dit content er af høj kvalitet og fortæller brugeren det, de leder efter.
  3. Hold øje med dine konkurrenter.
    En af de bedste måder at udføre en søgeordsanalyse på, er at se på, hvad dine konkurrenter gør og følge deres eksempel. Hvis en konkurrent ranker #1 på et søgeord, som er relevant for dig, kan du i Ahrefs for eksempel indtaste deres URL og se hvilke søgeord, de bruger på den side.

Lær endnu mere om søgemaskineoptimering i vores vidensunivers

Du er nået vejs ende, og vi håber, at du sidder tilbage med en god forståelse for, hvad SEO er. Skulle du have lyst til at dykke endnu længere ned i, hvordan du arbejder med søgemaskineoptimering, kan du finde et hav af andre artikler, guides og whitepapers her i vores vidensunivers indenfor online marketing.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev