← Tilbage til artikler

Guide | Opsætning af tracking på dit website

Afspil video

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager er i al sin enkelthed et redskab, der har til formål at gøre det nemt og effektivt for dig at opsætte og administrere tracking på din hjemmeside, herunder indsætning af scripts.

Et tracking script er et stykke kode fra dine analyseværktøjer, software-tools eller lignende, som du bruger til at spore forskellige data og målsætninger ud fra dine besøgendes adfærd. Du kan blandt andet tracke på en kontaktformulars performance, webshopsalg og adfærd på dit website.

Normalt har det været nødvendigt at tracke scripts forskellige steder i dit websites HTML, men med Google Tag Manager får du mulighed for at samle og opsætte alle dine tracking-koder ét sted. På den måde fungerer Google Tag Manager som en opbevaringskasse, hvor dine scripts og din tracking kan indsættes og administreres. 

Hvordan er Google Tag Manager opbygget? 

Før du kan mestre Google Tag Manager, er det vigtigt at forstå, hvordan det er opbygget. Derfor giver vi dig nedenfor en kort gennemgang af Google Tag Managers struktur. Den indeholder tre forskellige elementer, som du skal kende betydningen bag, inden du begynder at opsætte diverse tracking scripts. 

Som allerede nævnt er Google Tag Managers struktur opbygget ud fra ideen om en opbevaringskasse, hvor alle dine scripts og andet tracking er samlet. Denne opbevaringskasse kaldes i Google Tag Managers eget sprog for en container, og den repræsenterer det website, du ønsker at tracke.

   Tags

Tags indeholder de tracking scripts, som du indsætter på dit website. Når du har indsat dit tracking script i Google Tag Manager, bliver det med andre ord til et tag, der kan bruges til datasporing af trafikken og brugeradfærden på dit website.

Nedenfor er det som eksempel illustreret, hvordan du indsætter et tracking script fra Google Analytics på dit website via tag-funktionen i Google Tag Manager.Tags i Google Tag Manager

I ovenstående tilfælde har vi indsat scriptet som “tilpasset HTML”. Der findes flere prædefinerede muligheder fra diverse analyse- og annonceringsværktøjer, hvor du blandt andet bare skal indsætte et bestemt ID ligesom på billedet nedenfor.

 

Google Tag Manager Tags

Triggers

Triggers er et redskab, der bruges til at aktivere et bestemt tag. Helt basalt betyder det, at du efter oprettelsen af et tag kan opsætte bestemte triggers, der aktiverer dit tag, når den ønskede handling udføres.

Eksempelvis kan du oprette et tag med et popup script, som du ønsker at aktivere på alle sider på dit website.

For at udløse dit tag på de udvalgte sider opsætter du en trigger til siderne. På den måde vil en bruger, der besøger siderne, udløse triggeren, der aktiverer tagget. Popup-beskeden vil nu vises.

Dette er illustreret på nedenstående billede, hvor sidevisningen Page Hostname på lazzaweb.dk er valgt som trigger. Dvs. at den bliver vist på hele domænet.

Eksempel på triggers i GTM

Google Tag Manager har også her udviklet forskellige triggers, du frit kan benytte til aktivering af forskellige tags på din hjemmeside. 

 

 Variabler

Variabler fungerer som dynamiske værdier, der bruges som triggers.

Det kan eksempelvis være, at en trigger skal udløses, når variablen for en sidevisning indeholder et bestemt page url som eksempelvis https://karma.lazzaweb.dk/webinars/.

Med andre ord bruges variabler i denne henseende til at konfigurere dine triggers som vist på nedenstående billede.

Eksempel på variabler i GTM

Du får 5 overordnede fordele med Google Tag Manager

  1. Alle dine tracking scripts er samlet på ét sted.
  2. Det er nemt og effektivt at opsætte, administrere og slette dine tags.
  3. Når du indsætter dine scripts gennem Google Tag Manager, mister du mindst mulig loadhastighed.
  4. Google Tag Manager er et brugervenligt system sammenlignet med at indsætte direkte i kildekoden på dit website.
  5. Du kan teste dine tracking tags for fejl med fejlsøgningsfunktionen i Google Tag Manager, inden dine tags offentliggøres.

 

Opsætning af Google Tag Manager

Når du første gang tilgår Google Tag Manager, er første skridt at tilføje din virksomheds Google-konto og et container-setup med den website-adresse, du ønsker at tracke dit data fra.

Det betyder, at du under installationen af Google Tag Manager bliver nødt til at indsætte ét tracking script fra Google Tag Manager på dit website via plugins eller direkte i kildekoden.

Det skal dog kun gøres den ene gang, hvorefter du nemt og enkelt kan indsætte dine tracking scripts i Google Tag Manager.

Men hvor finder du Google Tag Manager-scriptet, der skal indsættes på dit website, og hvordan udarbejder du egentlig et container-setup?

I topppen af indlægget har vi udarbejdet en guide-video, der trin for trin viser dig, hvordan du opsætter en Google Tag Manager-konto.

 

Du kan også bruge Google Tag Manager til at implementere Schema Markup.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev