← Tilbage til artikler

Søgemaskineoptimering for webshops

Miljøbillede af Sofie og Jakob - LAZZAWEB

Søgemaskineoptimering for webshops

Sådan implementerer du SEO på din webshop

Implementering af SEO på din webshop

SEO, som står for søgemaskineoptimering, går i korte træk ud på at optimere ens placering i Googles organiske søgeresultater. Du kan altså anvende SEO til at rangere højere på Google. Det vil medføre, at du bliver set før dine konkurrenter, når en bruger søger efter et produkt, som er relevant for din webshop.

 

Hvorfor er det så vigtigt at arbejde med SEO? Som marketingsnvarlig er det altafgørende for øget salg, at du ligger højt på Google, da forbrugerne har en tendens til kun at klikke på de første søgeresultater, der kommer frem.

CTR orgnaniske placeringer Google

Kilde: Backlinko

Du kan ikke købe dig til organisk trafik, som du f.eks. med Google Ads kan sikre dig, at din annonce bliver vist på nogle bestemte søgeord relateret til din side. Et godt SEO-arbejde kan derfor højne, hvor troværdig brugerne opfatter din hjemmeside, da en placering øverst på SERP betyder, at din side er den mest relevante for den pågældende søgning.

Det fungerer altså sådan, at Google belønner de hjemmesider, som gør et godt stykke arbejde rent SEO-mæssigt, ved at placere dem højere i de organiske søgninger på Google. Jo højere du ligger, jo flere ser din webshop, og det øger sandsynligheden for salg.

Så hvad skal der til, for at implementere SEO på din webshop? Læs mere i dette blogindlæg, hvor vi tager dig gennem processen, samt giver dig tips til at søgemaskineoptimere din webshop. Vi kigger også ind i hvilke faldgruber, du som webshopejer skal undgå.

SEO tips til at styrke din webshop

For at optimere din webshops placering i de organiske søgeresultater på Google, skal du arbejde med SEO på din webshop. I det følgende vil vi komme med tips til, hvordan du kommer i gang med SEO-arbejdet på din webshop.

Landingssider til de primære søgeord

En landingsside er alle de forskellige sider, der eksisterer på webshoppen, som skal generere trafik. Det kan f.eks. være en kategoriside med overtøj til kvinder — på denne side vil der typisk være underkategorier som f.eks. vinterjakker, regnjakker osv.

Formålet med en landingside er at skabe flere konverteringer, men det er også med til at sikre en brugervenlig webshop. Ved at målrette landingssider til specifikke søgeord, øger du chancen for, at brugeren vil finde din side interessant, da de kommer direkte ind på en side, der omhandler deres præcise søgning.

Som i eksemplet nedenunder har en bruger søgt efter en bærbar computer, her bliver brugeren ledt ind på en elektronikwebshops landingsside med forskellige bærbare computere.

Tekst og søgeord på landingssiderne er vigtige i forhold til SEO. Anvend søgeordet som overskrift, og skriv en introduktion til indholdet. Du kan både tilføje tekst over produkterne og under produkterne, hvor teksten i toppen skal holdes kort, så produkterne er i fokus. Som det kan ses i eksemplet ovenover har de en introduktion til emnet over produkterne.

Eksemplet nedenfor er samme elektronikwebshops SEO-tekst i bunden af deres landingsside. Jo mere tekst, der er på en landingsside jo bedre, men det må ikke gå ud over brugervenligheden. Så derfor placeres den lange SEO-tekst i bunden. Du kan også gøre brug af “se mere” funktionen, så noget af teksten er skjult, før brugeren selv aktivt trykker “se mere”. Dette giver dig mulighed for at skrive mere tekst på dine sider, uden det ødelægger brugervenligheden.

Både den korte tekst i toppen og den lange tekst i bunden af en side skal indeholde de søgeord, som er planlagt til landingssiden. Google belønner kvalitetstekster, så undgå at indsætte søgeordene alt for mange gange, så det går ud over tekstens kvalitet. Indsæt sægeordene strategisk i teksterne hvor det giver mening.

Kategorisider

Kategorisider er vigtige for en webshop, da de har stor potentiale for at blive sider med høj autoritet. Dette skyldes, at de ligger som de øverste sider i en webshops hierarki og linker videre ind til diverse underkategorier. For en webshop er det bedst ikke at anvende mere end tre niveauer i hierarkiet. Dette giver en god struktur på din webshop, og gør den mere brugervenlig for dine kunder. Her ses et eksempel på en kategoristruktur med computere. På den første side ser vi alle typer af computere, der er tilgængelige på siden, men klikker vi videre på “bærbar computer” kommer vi ind til deres udvalg af kun bærebare computere.

Produktsider Google shopping ads

Det vigtigste formål med produktsiderne er, at inkludere så mange produktinformationer som muligt. Dette er dels godt for jeres organiske muligheder med SEO, men kan samtidig bidrage til at berige jeres feed til f.eks. Google Shopping. Du kan forbedre dine Google shopping kampagner ved at optimere dine produktbeskrivelser på de forskellige produkter.

Det er derfor vigtigt at tænke over, hvad brugeren søger efter, og have det med på produktsiderne. Det kan f.eks. være, at en bruger søger på “rød Vero Moda t-shirt str. xs”. Så er det vigtigt, at alle disse oplysninger kommer med på produktsiderne.

Optimer dine billeder med ALT-tag

ALT-tag står for alternativ tekst og anvendes på dine billeder i webshoppen. Det anvendes til at fortælle Google, hvad billedet forestiller, og på den måde ved Google, at de skal vise dit billede i Googles billedsøgning, hvis en bruger søger efter det. Her gælder det om bedst muligt at beskrive, hvad billedet forestiller, og ikke om at få så mange søgeord ind i teksten som muligt.

Når du uploader et nyt billede til din webshop, kan man i de fleste CMS-systemer tilføje en tekst til billedet. Den er kun synlig for Google, så de kan vise dit billede i relevante billedsøgninger. Ved at gøre dette, sikre du også, at brugerne ser din webshop, hvis de anvender Googles billedsøgning.

Skriv unikke tekster

Har du en webshop med flere tusind produkter, der skal skrives unikke produkttekster til, kan dette virke meget uoverskueligt. I dette tilfælde opfordrer vi til at prioritere kategorisiderne, og fokusere på at skrive unikke tekster til hvert enkel kategori. Grunden til dette er, at kategorisiderne rammer bredere end hvert enkelt produkt gør, og de har derfor større potentiale, for at opnå topplaceringer i Google.

Brug anmeldelser

Har din webshop mange gode anmeldelser på f.eks. Trustpilot eller andre sider, kan det være en god ide at implementere disse direkte i Googles søgeresultater. Dette indikerer overfor forbrugerne, at andre synes godt om jeres produkter, hvilket kan være med til at give det sidste skub, hvis forbrugeren er usikker på, om de skal vælge jer eller en konkurrent. Metoden kaldes Rich Snippets og bør implementeres på de fleste sider på webshoppen.

Rich Snippets

Loadhastighed

Hastigheden er altafgørende for, om en bruger har lyst til at shoppe på din webshop. Jo langsommere din side er, jo flere falder fra og forlader webshoppen uden at færdiggøre et køb. For at optimere en webshops hastighed, er det en god ide at kigge på webshoppens billeder.

Jo mere dine billeder fylder, jo længere tid tager de at loade, og det trækker hele webshoppens hastighed ned. Du skal derfor sørge for at komprimere dine billeder, så de fylder så lidt som muligt. Det er en hurtig og nem måde at få din loadinghastighed ned på.

 

SEO-fejl du ikke må begå

Når vi taler om SEO på en webshop, er der en række fejl, som du skal undgå. Det er lette ting at rette op på, så findes nogle af disse fejl på din webshop, bør du starte med at få dem løst, inden du går i dybden med at implementere yderligere SEO-tiltag på din webshop.

Mangel på metatitler og beskrivelser

Metatitlen er det første en bruger ser på Google, når de foretager en søgning. Det er derfor vigtigt at have styr på dette. Metabeskrivelsen er ikke noget, der har betydning i forhold til SEO, men det er til gengæld vigtig i forhold til at fange brugerens opmærksomhed. F.eks. når du anvender de søgeord, som brugerne søger efter bliver det fremhævet med fed. Det giver blikfang og skaber opmærksomhed. Er den upræcis eller forvirrende, vil forbrugerne have mindre lyst til at se, hvad din webshop har at byde på.

Forkert brug af H1’ere og H2’ere

En simpel ting som at have en H1’er som overskift på dine landingssider er vigtig i forhold til SEO på din webshop. En H1 er hovedoverskriften på din landingsside og skal være næsten identisk til din meta-titel, der vises i Google, så Google ikke tror der er tale om to forskellige ting. Dette har været et problem for flere webshops, hvor Google har lavet titlerne om. H2’er er også vigtige og anvendes til underoverskrifter på landingssiden. De bruges til at inddele teksten i afsnit, så en lang tekst bliver mere læsevenlig for brugeren.

Din webshop er ikke mobilvenlig

Størstedelen af søgninger på Google foregår i dag over mobilen. Faktisk sker over 60% af alle Google søgninger på en mobil. Det er blevet så udbredt, at Google har lanceret Mobile-first index, som betyder, at Google prioriterer webshops mobilversion før desktopversionen. Det betyder, at Google anvender mobilversionen  til at indeksere og beregne din placering ud fra. Så hvis din webshop ikke er mobilvenlig, kan det direkte påvirke din rangering i SERP.

Husk derfor altid at tjekke, hvordan dit content ser ud på mobilversionen. Her kan det godt være, at du er nødt til at have mindre tekst på f.eks. dine landingssider, så det ikke går ud over brugervenligheden af din webshop, når kunderne ser den på en mobil.

404 Fejlsider

Fejlsider skyldes, at en URL linker ind til en side, som ikke eksisterer mere. Dette kan på en webshop skyldes, at et produkt er udgået eller lignende. Disse sider kan være skyld i, at brugerne går tilbage til Google, og vælger en anden webshop i stedet for.

Det er en irriterende fejl at lave både for dig selv, men også for den potentielle kunde, som ikke kommer ind på den ønskede side. Brugeren har allerede taget beslutningen om at klikke ind på din webshop, og det skal udnyttes. Så i stedet for, at de kommer ind til en fejl side, skal de omdirigeres til en fungerende side.

Dette gøres ved at lave 301 redirects, som sender brugeren over på en fungerende side, som ellers ville have vist en 404 fejl, det kan f.eks. være til et lignende produkt, som kunden måske ville kunne bruge i stedet for. Vil du lære hvordan du opsætter et redirect, så læs vores guide: Sådan laver du et redirect i WordPress

Lange og upræcise URl’er

En webshops URL er en vigtig del af webshoppens SEO. Det er derfor vigtigt at tjekke webshoppens URL’er igennem, for at se om de giver mening. En fejl man ikke må lave er nemlig at have for lange og upræcise URL’er. Det ser både uprofessionelt ud for brugerne, men også Google vil få svært ved at forstå hvad URL’en omhandler. Hvis ens URL’er ikke indeholder de rigtige søgeord, vil det trække ned, når Google rangerer de organiske placeringer.

URL guide

Opstillingen af URL’en er vigtigt for at gøre dem SEO-venlige. Her er en lille guide, hvor vi har samlet de vigtigste ting for at sikre SEO-venlige URL’er:

  • Brug søgeord i dine URL’er. Dette hjælper Google, men også brugeren til at forstå, hvad din side omhandler.
  • Kort og præcist. Undgå fyld ved at gøre dem så præcise som muligt.
  • Brug bindestreg. Google betegner dette som et mellemrum.
  • Anvend kun HTTPS. Det viser, at din hjemmeside er sikker og skaber en bedre brugeroplevelse.
  • Undgå at bruge datoer. Det kan hurtigt blive et problem, hvis du opdaterer indholdet på et senere tidspunkt.

Læg en SEO strategi for din webshop

Når du skal i gang med at arbejde med SEO for din webshop, er det vigtigt, at du får lagt en god strategi for, hvad der præcist skal arbejdes med, inden du går i gang. Som tidligere nævnt, hvis du har en webshop med flere 1000 produkter, er det ikke nødvendigvis en god ide at starte med at optimere på produktsiderne. Start med at lægge en plan for hvilke tiltag, der skal implementeres og derefter sætte en prioritering på hvilke, der skal udføres først og en deadline for de enkelte tiltag.

Er du interesseret i at vide mere om SEO generelt? Så har vi skrevet et blogindlæg om søgemaskineoptimering, hvor vi går mere i dybden med, hvad SEO er.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev