← Tilbage til artikler

Om skadelig linkbuilding og hvorfor kvalitetslinks er vigtige

SEO logo grafisk ikon

Som ejer af en hjemmeside, både webshop såvel som alle andre typer af hjemmesider, så er man som oftest afhængig af konverteringer. En konvertering kendes bedst ved, at besøgende udfører en given handling – dette kunne være et salg, udfyldelse af kontaktformular, eller noget helt tredje.

For at kunne skabe denne konvertering, så er det essentielt at vi bliver forbundet med potentielle kunder. Det er nemlig vigtigt, at vi ikke spilder vores kræfter og ressourcer på at tiltrække brugere, som ikke er interesseret i det produkt vi sælger.

At tiltrække de mest relevante forbrugere kan blandt andet gøres gennem Google. Her er det nemlig vigtigt, at din hjemmeside bliver fundet, når potentielle kunder søger efter netop dit produkt/service. Du kan både tilkøbe placeringer gennem Adwords, eller opnå disse ved at arbejde med SEO (søgemaskineoptimering) – sidstnævnte kræver en god og struktureret hjemmeside.

Så langt, så godt!

Nu gælder det om at bygge links fra pålidelige hjemmesider på nettet, så Google ved at vi selv er pålidelige, men det viser sig at være noget af en prøvelse.

For ikke så lang tid siden, fra lige omkring årtusindskiftet, så var det eneste krav bare at have mange eksterne links, også kaldet backlinks, som pegede ind på vores hjemmeside.

Men sådan er det ikke i dag. Læs blandt andet blogindlæg: Den ultimative guide til linkbuilding

Der er sket nogle markante ændringer på hvordan Googles algoritmer rangerer alle de forskellige hjemmesider over hele verdenen, for at give forbrugerne en bedre oplevelse. Så kan de finde det som de leder efter, og fra de mest pålidelige kilder. Derfor er det også vigtigt at vores hjemmeside er pålidelig, og der er mange eksempler på hvordan dette gøres.

Set fra den anden side, hvad betyder det hvis man viser sig at være “upålidelig”, baseret på hvilke links der henviser til ens hjemmeside?

Det skete for den danske webshop, Trendhim, som blev fjernet fra Googles sider, da der opstod en unaturlig stor mængde backlinks af dårlig kvalitet, som pegede tilbage på dem.

Normalt når man kigger på sin linkprofil, så er det altid rart at se mængden af backlinks er vokset, men hvis der er tale om en fordobling, eller mere, fra upålidelige domæner, så er der noget galt.

Skaden er allerede sket, men man kan gøre sit bedste for at minimere den så meget som muligt. Man skal tilføje alle de dårlige backlinks til en fil, som er kendt som en ‘disavow’ fil, hvor man siger til Google at man ikke har kendskab til disse links, og ikke vil kendes ved dem.

Derefter skal man skrive til Google, om ikke at man kan få lavet en manuel gennemgang af ens hjemmeside, selvom Google løbende gennemgår ens hjemmeside. Jo mere autoritet en side har, desto oftere bliver den gennemgået. Man skal helst ansøge om flere manuelle gennemgange løbende med at man får formindsket skaderne, for at vise at man arbejder intenst på sagen.

Der er flere metoder til at komme tilbage på Googles gode side, men desværre kan det tage lang tid.

Men betyder det at alle lav kvalitetslinks er dårlige for din sides omdømme?

Man skal selvfølgelig fokusere mest på links af god kvalitet, dvs links fra pålidelige hjemmesider, som har god linkbuilding i forvejen. Man skal være påpasselig med de hjemmesider man vælger at associere sig selv med, og man kan desværre ikke undgå nogle af lav kvalitet hele tiden; men man kan gøre sit bedste for at minimere antallet af lav kvalitetslinks der henviser til ens hjemmeside.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev