Gå til LAZZAWEB
Tilbage til artikler

Guide: Forbind Search Console med din Google Analytics og udnyt det i din SEO-indsats

Guide

Forbind Search Console med Analytics

Indholdsfortegnelse

Måske kender du allerede Google Search Console, ellers vil vi vove at påstå, at det er på tide, du bliver præsenteret for SEO-værktøjet. Ikke alene er det gratis - det er også nemt tilgængeligt. Hvis du kobler Google Search Console (GSC) til din Google Analytics konto, kan du opnå endnu mere data, der kan forbedre din SEO-indsats på dit website.
Lad os dog først og fremmest få fastlagt, hvad du kan bruge de to programmer til hver især.

Hvad er Google Search Console?

Google Search Console er et gratis værktøj, der giver dig mulighed for at se en masse information om din hjemmeside og de brugere, der besøger den. Du kan bruger det til at se, hvor mange, der besøger din side, om de besøger din side på mobil eller dekstop og hvordan de finder frem til den, og hvilke sider på dit websted, der har mest trafik.
Google Search Console giver dig rapporter og værktøjer til at:

  • Bekræfte om Google kan finde din side eller ej.
  • Løse problemer med indeksering og anmode om genindeksering af nyt og opdateret indhold.
  • Få overblik over hvilke websteder, der linker til din side.
  • Se data om trafik til dit website. Det vil sige, hvor ofte din side vises i Googles søgeresultater og du kan dertil se de søgeforespørgsler, der resulterer i, at din hjemmeside bliver indekseret.
  • Modtage advarsler, hvis Google opdager spam, indeksering og andre problemer med eller på din hjemmeside.
  • finde problemer relateret til mobilanvendelighed og andre Google Search-funktioner.

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er ligeså et gratis værktøj og platform, der samler data om, hvordan brugere interagerer på din hjemmeside. Du kan for eksempel få oplysninger om, hvem der besøger din side, hvor mange besøgende du har, hvordan de ender på din side, hvor meget tid de bruger på siden, og fra hvilket område dine besøgende geografisk kommer fra.
Google Analytics giver dig rapport og værtøjer til at:

  • Måle performance af din hjemmeside.
  • Analysere og afgøre, om din marketingindsats giver positive resultater eller ej.
  • Hjælpe dig med at forstå hvilket content, du skal oprette, eller hvilke typer produkter, der skal vises på din hjemmeside.
  • Segmentere brugere baseret på ting som alder, land, køn, enhed osv.
  • Optimere siderne på din hjemmeside for at øge dets performance.

Derfor skal du forbinde Google Search Console til Google Analytics

Læser du ovenstående, kan det måske hurtigt se ud som om, at Google Search Console og Google Analytics i store træk, giver dig den samme data og rapporter. Det er dog ret store forskelle på de to platforme, og du kan drage stor fordel af at forbinde dem. Helt overordnet hjælper Google Search Console dig med at forstå, hvordan Google ser dit website, hvorimod Google Analytics giver dig en dybere indsigt i brugerne på din side. En integration af disse to værktøjer kan altså hjælpe dig med at forbinde søgeordsdata med konverteringsdata og webstedsadfærd.
Google Analytics og Google Search Console har ikke den same måde at reagere på data på. Så sidder du og tænker, at den rapport du finder i Search Console, den kan du også finde i Analytics, er det altså ikke helt korrekt. Du får muligvis ikke de samme detaljer begge steder, så derfor bør du – for at få mest muligt ud af informationerne fra begge tjenester  – forbinde dine konti. Derfor vil disse to tjenester forbundet kombinere den data, du finder begge steder og give dig yderligere rapporter, som du altså først får adgang til, når din Google Search Console og Analytics er forbundet.
Den største grund til, at du altså skal forbinde din Google Analytics med din Search Console er, at du kan:

  1. Gøre din data lettilgængelig
    Du søger sikkert konstant efter effektive og automatiserede måder at udføre dine arbejdsopgaver på; at forbinde Google Search Console med Google Analytics vil hjælpe dig med den proces. For nu vil du kunne få adgang til data fra begge tjenester – uanset hvilket program, du sidder i. Hvis vi kigger på, hvordan du ser din data i Google Analytics, skal du klikke på "anskaffelse" i venstre side af din Google Analytics. På engelsk hedder knappen "acquisition". Her ville du kunne få et overblik, hvilke enheder dine besøgende bruger, hvor trafikken kommer fra, og hvilke af dine sider, der generer den største trafik. Det største problem med rapporten fra Analytics, er at selvom vi for eksempel får afvide, at vores største trafikkilde er organisk, kan vi ikke være sikre på, hvilke søgeord vores besøgende søger efter, for at lande på siden. For at få disse oplysninger, er vi nødt til at gå til Google Search Console og sammenligne flere rapporter.
    Men det behøver vi altså ikke, når de to tjenester er forbundet. Her bliver din data samlet i én rapport, og du vil nemt kunne sammenligne din organiske trafik med søgeord for at se, hvordan trafikken for eksempel stiger eller falder afhængigt af termerne. I Google Analytics søger marketingmedarbejdere typisk efter at identificere en sammenhæng, der skal hjælpe dem med at skabe en bedre brugeroplevelse. Og det kan du altså, hvis du forbinder de to tjenester, da du da kan kombinere dine Analytics-data med dine Search Console-data. Og det giver dig en større indsigt i, hvordan du kan optimere dine søge-og analysekonti.

Hvorfor bruge GSC, tænker du?

GSC er en samlet base af værktøjer, der alle sammen hjælper dig med at sikre et godt og Google-venligt website. Search Console hjælper dig bl.a. med at udpege, hvor der opstår problemer ift. din SEO-optimering, men det kan også gøre dig klogere på, hvordan din side præsterer på Google, og hvordan du kan øge din trafik. Gå på opdagelse i GSC og bliv klogere på dit websites styrker og svagheder samt få indblik i, hvilke faktorer du kan justere for at opnå bedre resultater i Google.
Du bruger formentligt allerede Google Analytics, og endnu et plus ved GSC er, at du ved at forbinde værktøjet med din Analytics konto, kan trække dine søgeordsdata direkte herfra.
Vi har gjort det nemt for dig, og vi giver dig derfor her en guide til, hvordan du forbinder GSC med din Google Analytics.
Vær dog opmærksom på, at det kræver, du allerede har opsat Google Search Console og Google Analytics hver for sig.

  1. Gå ind på din Google Analytics konto (https://analytics.google.com/) og find den ejendom, som du vil koble til GSC.
  2. Derefter klikker du på knappen Administrator, og vælger Ejendomsindstillinger.
  3. Hvis du så scroller ned, finder du feltet Juster Search Console.
  4. Herunder har du mulighed for at klikke på Tilføj.
  5. Du kan således vælge dit site, markér afkrydsningsfeltet og klik Gem.
  6. Efterfølgende kommer en pop-up boks frem. Her trykker du bare OK.
  7. Mere skulle der ikke til, og du har nu forbundet Google Search Console med din Analytics konto.

Du vil fremover kunne se data fra GSC direkte i din Analytics. Du finder din data fra Search Console i Analytics ved at gå til Acquisition eller på dansk Anskaffelse i menuen til venstre.

Skrevet af 
Patrik Lazzarotto
CEO & Founder
Mathias Teis

Tilmeld vores nyhedsbrev