← Tilbage til artikler

Sådan tænker du SEO, når du skriver tekster

SEO logo grafisk ikon

I dette blogindlæg får du nogle simple tips til, hvordan du tænker hele SEO konceptet ind i dine tekster.

Sådan finder du relevante søgeord til dine tekster

En god hjemmeside formår at have en sund kombination af organisk og betalt trafik. Google Ads er som bekendt et af de mest effektive værktøjer i forhold til at sikre kunder i butikken via annoncer i toppen af SERPs, men det er lige så vigtigt også at have gunstige placeringer i de organiske søgeresultater. Her skal du sørge for at udstyre dine sider med en række søgemaskineoptimerede hjemmesidetekster, som er unikke og indeholder de søgeord, dine kunder rent faktisk bruger.

Når du skal finde søgeord til dine tekster, har du et væld af muligheder. Vi kan anbefale Übersuggest eller Keywordtool, som er to gratis værktøjer, der giver dig adgang til alverdens keywords, som bruges på Google eller andre søgemaskiner. Tager vi udgangspunkt i Keywordtool, bør du have ovenstående indstillinger, når du skal finde danske søgeord.

Lad os sige, at du sælger produkter fra Grundfos – du indtaster derfor søgeordet ’Grundfos’ i søgefeltet. Herefter vil du blive mødt med et hav af forskellige søgeord, som er lagret i Google, men har du ikke den betalte udgave af Keywordtool, vil du ikke kunne se, hvor stor en konkurrence eller søgevolumen der er på det enkelte søgeord, hvilket har meget at sige i forhold til din tekstforfatning. Du kan enten tilkøbe betalingsversionen, som koster imellem 48 og 88 dollars om måneden eller benytte nedenstående taktik og spare lidt kroner og ører. Vi anbefaler på det kraftigste, at du undlader at købe Keywordtool, hvis du ikke har planer om at bruge det i hverdagen. Værktøjet kan dog være rigtig godt, såfremt du eksempelvis arbejder i dit eget webbureau eller har behov for tonsvis af SEO tekster.

Få indblik i de forskellige søgeord – Google Keywordplanner

De keywords, du har fået via Keywordtool, er ikke meget værd uden information om konkurrence, CPC og søgevolumen. Du kan dog relativt nemt få adgang til disse data. Du starter med at kopiere hele siden via ”ctrl + a” og ”ctrl + c” funktionerne. Dernæst åbner du Microsoft Excel, hvorefter du med ”ctrl + v” paster alle søgeordene ind i arket.

Søgeordene finder du i kolonne A fra celle 26 og ned. Før vi kan gå videre, skal du åbne din browser og logge ind på din Ads konto og gå til værktøjet ”Søgeordsplanlægning”. Her vælger du ”Få data om søgevolumen og prognoser”, hvorefter du kopierer samtlige søgeord ind i søgefeltet. Tryk ’Hent søgevolumen’ – efter nogle få sekunder skulle du gerne kunne se følgende oversigt:

Du kan nu sortere søgeordene ud fra konkurrence, CPC og søgevolumen. Det er dog langt fra alle søgeord, som er relevante for dine SEO tekster og META titler og beskrivelser. Som forhandler af Grundfos produkter er et søgeord som ”Grundfos India” nok ikke det mest attraktive, men ikke desto mindre vil du via dette værktøj kunne se, at keywordet ”Grundfos udskiftningstabel” har 40 månedlige søgninger og tilmed en lav konkurrence. Med en effektiv SEO tekst og en lille smule linkbuilding har du altså gode muligheder for at rangere højt på dette søgeord, hvilket kan generere en del organisk trafik. Du finder også en masse long-tail keywords samt specifikke produktsøgeord, som måske er en del af dit sortiment. Ifølge Google er der eksempelvis også 40 månedlige søgninger på ”Grundfos C-3”.

Med disse tre værktøjer i hånden – Keywordtool, Microsoft Excel og Søgeordsplanlægning – har du et solidt fundament til at finde de søgeord, du bør fokusere på.

Skrevet af texta.dk

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev