← Tilbage til artikler

Nyhed! Responsive Search Ads – Få tre overskrifter på AdWords

Miljøbillede - Web - Mathias og Izabella

Responsive Search Ads

Få tre overskrifter på Google Ads

Google er begyndt at teste et nyt setup, som skal gøre dine annoncer på AdWords bedre og mere dynamiske.

Responsive search ads er den tidlige beta version af Googles nye tiltag om at automatisere optimeringsprocessen for dine annoncer. Det kommer til at kræve, at du stoler på Google og machine learning, men resultaterne kan potentielt blive banebrydende. Derudover får du mulighed for at kan fylde mere i søgeresultaterne med én ekstra overskriftslinje og længere beskrivelse.

Hvad går det ud på?

I al sin enkelthed går ændringen ud på, at der nu vises 3 overskrifter frem for 2 som tidligere. Derudover kan beskrivelsen indeholde 90 tegn i modsætning til 80 tegn som førhen. Google vil så tage disse overskrifter og beskrivelser og gennem tests mixe rækkefølgen for at finde frem til den version, der performer og konverterer bedst.

Tilføjelsen af den ekstra overskrift og længere beskrivelse er desuden med til, at annoncen kommer til at fylde mere i søgeresultatet, og dermed er din annonce også mere synlig. Alene den grund burde få dig til at overveje, om responsive search ads er noget, der kan optimere dine annoncer.

Hvordan virker det?

Når Google tester rækkefølgen og placeringen af dine overskrifter og beskrivelser, er formålet at finde den annoncevariation, der konverterer bedst. Kombinationen tillader, at din annonce og dens søgeord potentielt kan nå ud til langt flere kunder. Ud fra søgningen, som den enkelte foretager, kan Google vurdere relevansen af dine søgeord for søgningen og tilpasse overskrift og beskrivelse til denne. På denne måde kan din annonce tilpasse sig søgningen.

Responsive search ads tillader, at du tilføjer op til 15 overskrifter, samt 4 beskrivelser som vil bruges i splittest. Det giver Google mange flere variationsmuligheder, og resultatet kan bliver langt bedre, hvis du giver Google flere muligheder at arbejde med.

Bruger du alle de 15 overskrifter, så sørg stadig for, at overskrifterne afspejler annoncens formål, og at de kan stå alene. Du ved jo ikke, hvordan Google ender med at sætte overskrifterne sammen, så det er vigtigt, at de stadig giver mening enkeltvis, inkluderer de rette søgeord samt er relevante for de søgeord, din annonce er målrettet mod.

Du har dog mulighed for at fastgøre nogle af overskrifterne eller beskrivelserne til bestemte placeringer. Det kunne f.eks. være, at du ønskede at overskrift 1 skulle vises først i alle variationer af annoncen, eller at beskrivelse 1 skal vises først hver gang. Det kan give mening i enkelte tilfælde at fastgøre nogle af overskrifterne og beskrivelserne, men vær dog opmærksom på, at du begrænser Google muligheder for at optimere dine annoncer på denne måde.

Med responsive search ad kan Google hjælpe dig med at optimere dine annoncer, og give dine søgeord mulighed for at blive vist i nye søgninger, som er tilpasset den enkelte brugers søgning.

Hvordan opsætter du det?

Dette er som sagt stadig en beta version, og det er derfor ikke alle, der har adgang til denne nye annonceform.

Vi er hos LAZZAWEB blandt få danske bureauer udvalgt af Google til at teste denne mulighed af. Man kan kun få adgang til funktionen ved at få sin konto whitelistet af Google. Hvor mange andre bureauer der får denne mulighed ved vi ikke med sikkerhed, men med stor sandsynlighed vil nogle af vores kunder blive blandt de første indenfor deres branche. Vi er spændte på hvad effekt det giver.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev