← Tilbage til artikler

Godt reputation management har grobund i SEO

11 maj 2020

Reputation management

Med grobund i SEO

Selvom det kan lyde underligt, så tager virksomhedens online omdømme afsæt i Google, da brugernes oplevelse af din virksomhed ofte starter ved en søgning. Hvis Googles første søgeresultater omhandlende din virksomhed er negative, så vil det have direkte indflydelse på trafikken til dit website – og derfor skal der arbejdes på SEO-strategien.

For mange virksomheder går vigtigheden af reputation management først op for dem, hvis de rammes af negativ omtale. Gennem SEO kan I styrke din virksomheds omdømme og samtidig stå stærkere, hvis virksomheden rammes af evt. modgang i fremtiden. Kommer virksomheden ud i en shitstorm, kan det medføre en krise for dens online omdømme og tilstedeværelse. Det er derfor vigtigt at overveje, hvordan virksomheden fremstår online – og være forberedt hvis det utænkelige sker.

Da den negative omtale oftest kommer fra en tredjepart, er det derfor sjældent muligt at påvirke eller fjerne disse. Og det er her SEO kommer ind i billedet! I stedet kan man ved hjælp af SEO forsøge at drukne den negative omtale. Det sker ved hjælp af en aggressiv SEO-indsats og dermed udnytte din virksomheds gode egenskaber, så disse fremgår først i Googles søgeresultater.

Udfør reputation management med SEO

For at etablere en identitet for jeres virksomhed som virker, kræver det unikt content. Med det mener vi, at indholdet på jeres hjemmeside ikke bare skal være der, fordi det ser pænt ud, eller som en hurtig løsning. Prioritér tid på jeres content! Det vil komme jer til gode senere. Jeres content skal udvise netop jeres særlige egenskaber og skal baseres på data.

Vi har sagt det før, og vi siger det igen: Udnyt jeres data! Fokusér på, hvordan I skaber værdi for jeres kunder. Undersøg hvilke søgetermer, de bruger, når de søger efter produkter indenfor jeres branche og overvej, hvordan I kan tilføje mere værdi til brugeroplevelsen. Når I skal udarbejde jeres content, er en søgeordsanalyse en fordel. Udvælg et par keywords, som skal være gennemgående for jeres identitet og branding og sørg derefter for, at disse termer indgår i jeres SEO-indsats. Dette vil resultere i et styrket omdømme hos jeres kunder og højere rangering på Google.

Kundernes adfærd har betydning for jeres rangering

Besøgende på jeres website har desuden stor indflydelse på jeres omdømme og rangering på Google. Kundernes ageren påvirker nemlig også Googles vurdering af jeres virksomhed og hjemmeside, hvilket har direkte indvirkning på rangeringen. Bliver en kunde længe på jeres sider, sender det nemlig et signal til Google om, at indholdet på den pågældende side er af høj kvalitet – hvilket øger jeres sides rangering.

Influencer Marketing som SEO faktor

Vi har i vores blogindlæg Influencer Marketing kan styrke din SEO beskrevet, hvordan influencers kan påvirke jeres SEO i en positiv retning. Det samme er tilfældet for jeres omdømme gennem brugen af influenter.

Influencer marketing kan styrke jeres omdømme, da kunder påvirkes af de opinionsledere, de følger på de sociale medier. Derfor gør mange virksomheder brug af denne type markedsføring for at skabe opmærksomhed på sig selv eller for at øge salget. Influencer marketing er derfor en hurtig måde at opnå tillid fra forbrugerne. Influentens holdninger har større effekt, da deres udsagn sker i et mere autentisk miljø frem for jeres egne kanaler.

En anden fordel ved influencer marketing ift. reputation marketing er, at SEO-indsatsen kræver tålmodighed, da det kan tage flere måneder, før der ses resultater heraf. Influencer marketing derimod er “her og nu”. Influencer marketing skal dog ikke ses som en erstatning, men som et rigtig godt supplement, som på sigt tilsammen vil gå op i en højere enhed.

Google Ads i reputation management

En anden meget effektiv metode, til at påvirke visningen i Google for brugeren, er at benytte Google Ads til at fylde mere på søgninger relateret til jeres virksomheds navn. Det er meget velkendt at køre brand-annoncer på eget navn, og dette kan med fordel bruges til at “skubbe” de organiske resultater længere ned.

En kombination af Google Ads og SEO er altid at foretrække, og dette gør sig også gældende, når man skal have kontrol over sit brand og visning i Google. Med Google Ads tager I kontrollen over, hvilke budskaber I vil sende ud, samtidig med at I fylder mere, så I kan påvirke, hvad der er “above” og “below” the fold. Er der nok fylde i Google Ads placeringerne, kan det være med til at skubbe negativ omtale helt væk fra visningen. I princippet kan et resultat ligge nr. 1 på Google men stadig være “below the fold”, fordi Google Ads annoncer skubber visningen ud af skærmen. Det vil sige, at man som bruger selv aktivt skal scrolle ned, før at de organiske resultater overhovedet bliver vist.

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev