Google har introduceret Google Analytics 4, som kommer til at tage analysering af data til nye højder.
Det er stadig i beta, men det er vigtigt at begynde jeres indsamling af data allerede fra nu af.
Vigtigt: Ved opsætning af nyt Google Analytics 4 skal du ikke fjerne det gamle script. Begge properties er nødt til at køre, da det nye Google Analytics 4 ikke kan hente data bagud.
Hvad er nyt?
- Kunstig intelligens kommer til at hjælpe vores marketing performance via nye data indsigter.
- Større mulighed for at forstå kunderejsen på tværs af enheder og platforme.
- Bygget til at arbejde med eller uden brugen af cookies.
- “Analyse” som førhen kun var tilgængelig for Analytics 360 er blevet åbnet op for alle. (læs mere om hvad “Analyse” indebærer her)
Herunder får du en hands-on guide til implementering af jeres nye Google Analytics 4.
- Klik på “Admin”

- Klik på “Create Property”

- Klik på “Apps and web” (Dette er Google Analytics 4)

- Udfyld de relevante informationer – Klik herefter på “Create”

- Her kan I tilkoble diverse platforme (Vi tager udgangspunkt i jeres website)

- Sørg for at “Enhanced measurement” er slået til – Klik derefter på “Create stream”

- Opsæt sporing ved hjælp af eksisterende tags på websitet – Følg nedenstående guide (Vi anbefaler at integrere med Google Tag Manager)

Tillykke!
Du har nu fået installeret Google Analytics 4.
Husk: Du skal stadig have dit gamle Google Analytics tilknyttet dit website, imens Google Analytics 4 indsamler nyt data.