← Tilbage til artikler

Mobiltelefonoplevelse

19 mar 2018

Konklusionen på denne study: Hold fast i dem som handler på deres mobiler!

Google har lige udgivet resultaterne fra en undersøgelse, som viser at bare ét sekunds langsommere indlæsningstid på hjemmesiden kan mindske mobil konverteringer med op til 20%.

I denne trådløse verden, hvor bedre mobiler bliver mere og mere udbredt, så øges behovet også for bedre oplevelser, når man forbindes med internettet, for at lede efter inspiration, information, og det endelige køb.

Her deler de 4 principper, som kan streamline din hjemmeside, og indfange op til det 20%, som du måske går glip af.

  • Skab en flydende oplevelse til din webshop
  • Brug mobiloptimeret landingssider eller et responsivt design

Det sikrer at din hjemmeside altid er konfigureret og vist i det bedst format, som skaber en bedre indkøbsoplevelse for dine kunder.

Google har et fint værktøj til at se, hvor hurtig din hjemmeside er i mobilformatet, som hedder Mobile-Friendly Test, som kan give dig en fornemmelse af, hvad der kan forbedres.

  • Minimér indlæsningstiden på dine sider

Folk plejer at gå til et bedre alternativ, hvis din hjemmeside og landingssider bruger for lang tid på at indlæse.

Google har et værktøj til dette også, som hedder PageSpeed Insights, som alle kan tilgå, for at se hvor hurtigt din side bliver indlæst.

  • Fjern pop-up annoncer eller andre forstyrrende elementer

Folk bliver frustreret hvis de, med det samme, bliver mødt med pop-up annoncer, registreringsmuligheder, eller andre forstyrrende elementer inden de kan fortsætte med at se dine produkter.

Reducér antallet af trin, som kunden skal igennem for at gennemføre et køb

Kunder er mere tilbøjelige til at gennemføre et køb, hvis de hurtigt kan finde det, som de leder efter, få den information som de leder efter for at lave et velovervejet køb, og kan nemt gennemføre deres transaktion.

Der er forskellige betalingsmuligheder, som kan gøre hele transaktionen nemmere for kunden, som i sidste ende kan blive nemmere for dig.

  • Vær kompetitiv på mobilannoncer
  • Få det rigtige mobilbud

De øverste resultater får flere kliks på mobilen, så optimer dine bud for at sikre dig at dine annoncer ligger bedre, når de indeholder produkter for at hive kunder ind i din butik.

  • Læg eCPC oveni dine mobilannoncebud

Udvidet pris pr. klik, også kendt som eCPC på engelsk, er en automatisk budjusteringsfunktion, som kan sætte prisen højere på en annonce hvis der er stor chance for konvertering, og prisen lavere hvis der er en lille chance for konvertering. På den måde får man bedst udbytte ud af sine bud, da lavere chancer for konverteringer ikke koster nær så meget som normalt, og større chancer for konverteringer resulterer i lidt større bud.

eCPC forbedrer konverteringer på mobiler gennemsnitligt med 6% for de samme omkostninger. Google har en god guide til opsætning af eCPC.

  • Få mobilshoppere til at handle lokalt

Siden de fleste folk, som undersøger produkter og ydelser på mobilen, kan man antage at de er udenfor, eller et sted hvor der ikke er en computer. Det betyder at de allerede er på farten, og det kan man drage nytte af, ved at sige at man kan hente produktet i sin lokale forretning.

  • Hav forskellige mobil Shopping annoncer

Vær sikker på at dine annoncer kan skaleres, så alle skærme kan se dem. Lav nogle mobilannoncer som fremviser tilbud og rabatter, så folk bedre kan se når de kan spare penge, og derved giver en større chance for konverteringer.

Google har også skrevet om hvordan man kan holde sig foran sine konkurrenter.

  • Evaluér ydelsen på din mobil Shopping kampagne
  • Få en grundig vurdering af dine mobil Shopping annoncer.

Ved at have en grundig vurdering af dine annoncer til mobiler, kan man viderebygge på eksisterende strategier eller komme op med nye.

Inde i AdWords kan du segmentere dine tabeller, så du kan opdele dine data i rækker og fokusere på det, som du gerne vil se.

  • Undersøg dine muligheder for at øge din konkurrencedygtighed på auktionen.

Du kan sammenligne dine målbare resultater med andre anncører, som deltager i samme auktioner som dig, for at få et bedre indblik i hvordan de klarer sig. Ved at sammenligne resultater, kan du se hvor du måske er svagere indstillet, men også hvor du er stærkere og kan forstærke visse bud, som giver stor chance for afkast.

Brug Auktionsindsigt til at få bedre forståelse af dine buds effektivitet, så du kan planlægge hvilken retning dine annoncer skal hen i.

  • Evaluér dine kunders ‘shoppingrejse’

Undersøg hvor lang tid det tager for dine kunder at gennemføre en handling inde på din webshop. Gør det nemt for dine kunder at gennemføre et køb, opskrive sig til at modtage nyhedsmails, eller komme i kontakt med dig.

Når hele ‘shoppingrejsen’ er så strømlinet som muligt, plejer man typisk at se en stigning i konverteringer.

  • Undersøg mobilbrugernes shoppingadfærd

Når du har fået undersøgt mobilbrugernes shoppingadfærd, har du en bedre indsigt i hvordan du kan markedsføre dine produkter til mobiler. Det handler om at gøre det så overskueligt som muligt, for at kunden ikke bliver forvirret på så lille en skærm.

Igennem Google Analytics kan du få en bedre indsigt i hvad der foregår på mobilenheder

  • Vær opdateret på mobilbrugerens adfærd ang. trends
  • Benyt dig af Google værktøjet Consumer Barometer

Google har et fint værktøj som overser hvilke trends, der er mest populære i øjeblikket, som hedder Consumer Barometer. Med dette værktøj kan du være på forkanten, da du får en konkurrencemæssig fordel.

  • Læs op på reelle forskningsresultater, og hold dig opdateret for at få større indsigt i mobilannoncering

Udover at holde sig opdateret igennem Googles Consumer Barometer, så er der yderligere en del forskning i hvordan søgemaskiner fungerer, hvilke trends der kører i øjeblikket, hvilke mobiltrends der oplever medgang og modgang, og meget mere.

Man kan følge Think with Google som holder sig opdateret i, hvordan brugere bruger mobilenheder.

  • Tænk som dine kunder, og gå hele din hjemmesides shoppingrejse igennem

Når du selv går igennem din hjemmeside på mobilen på samme måde som dine kunder gør, lægger du ofte mærke til ting, som du ikke ville have opdaget da du lavede hjemmesiden. Der vil være elementer som kan forbløffe og frustrere dig, og det er den slags man skal bide fast i. De elementer som frustrerer dig, frustrerer også dine kunder, og de skal så arbejdes videre på, for at gøre det hurtigere og bedre.

At holde sig opdateret indenfor mobilområdet er ikke en nem opgave. Trends kommer og går, men der er fundamentale aspekter som stadig er gældende, og som altid vil være gældende indtil noget erstatter mobiltelefoner, og alligevel vil noget stadig gøre sig gældende dér.

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev