← Tilbage til artikler

Nyhed: Mobile-first indexing

Google Ads logo coverbillede

Google sætter fokus på mobile-first indexing

Google har udtalt sig om, at de nu vil fokusere mere på at foretrække hjemmesider, som er bedst optimeret til mobiler. Dette vil have en mindre betydning for indeksering af hjemmesider, for hvis man ikke har en dedikeret mobiloptimeret hjemmeside, så ‘crawler’ Google stadigvæk desktop versionen. Hvis desktop versionen er responsiv, så er der ikke meget at bekymre sig om.

Vi har længe vidst at Google er begyndt at foretrække mobilvenlige hjemmesider, og nu har de udtalt sig om, at de nu også vil gå op i kvalitetsresultater for mobile-first hjemmesider.

Nu hvor de fleste søgninger foregår på mobiltelefoner, har Google nu valgt at fokusere på de bedste mobiloptimeret hjemmesider, som giver rigtig god mening. Så længe ens hjemmeside er godt optimeret til at modtage mobilbesøgere, så kan man sikre sig en god placering.

Derfor har Google også været opsat på at hjemmesider med dedikeret mobilversioner af hjemmesider, får lov til at blive placeret højere på SERP. (Search Engine Results Page) Og jo bedre placeringer hos Google, jo flere besøgende får man, jo større chancer er der, for at man kan få lavet konverteringer.

Man ved endnu ikke hvornår Google har tænkt sig at gøre det aktuelt, men vi kan forvente at det bliver gradvist implementeret over en længere periode, så man har tid til at få optimeret sin hjemmeside.

Det er derfor vigtigt at starte så tidligt du kan, for at have et forspring over dine konkurrenter.

Overvej at få et nyt design til din hjemmeside, som er bedre optimeret til mobiler. Det er vigtigt for webdesigneren at finde en god balance til alle de nødvendige elementer på hjemmesiden, da mobilskærme ikke er særlig store. Man skal finde en hårfin grænse mellem tekststørrelse, tekstfont, og farver, og kan være altafgørende. Jo bedre designet er, jo større sandsynlighed er der for at de besøgende bliver der længere.

Men hvis du allerede har en responsiv hjemmeside, så kan du gøre brug af mange af de samme tests, for at se hvor god den er. Det kan du gøre inde på Pagespeed som kan tjekke hastigheden på, hvor hurtigt din hjemmeside bliver indlæst.

Pagespeed evaluerer din hjemmeside, både til mobilen og computeren, og giver dig endda også nogle henvisninger til hvad du kan gøre, for at gøre indlæsningen af din hjemmeside hurtigere.

Google har også værktøjer til at se, hvor mobilvenlig din hjemmeside er igennem Search Console, og der får du også fremvist hvilke problemer der kan forekomme, og hvordan du kan få løst dem.

Når man taler om responsivt design til hjemmesider, skal man huske på at der ikke kun findes én skærmstørrelse til alle smartphones. Derfor kan det være en god idé, lige at se hvordan din hjemmeside ser ud på forskellige mobiler, som du kan gøre inde i de fleste browsere. Typisk kommer man ind i Developer Tools området, hvor man kan se det, din hjemmeside nu er bygget på, men der burde gerne være en lille knap ude på højre side af din skærm, oppe i venstre hjørne af det element, som nu dukker op når man får åbnet for Developer Tools. Det skulle meget gerne se sådan her ud.

Mobile First Indexing

Mobile First Indexing

 

Herinde kan man vælge mellem forskellige mobiler fra forskellige mærker, og se hvordan din hjemmeside ser ud. Vi anbefaler dog at man selv tester med egne telefoner, da det kan fremhæve hvad der kan forbedres på, som disse værktøjer ikke altid får opfanget lige godt.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev