Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er USP?

USP står for Unique Selling Point og er statements, som bruges til at beskrive en virksomheds værdier, og hvad de står for. De bruges til skille sig ud fra konkurrenterne, samt til at skabe præference hos forbrugerne.

Læsetid: 2 minutter

USP'er: Virksomheders kerneværdier

USP’er er din virksomheds kerneværdier formuleret i korte sætninger og vendinger, som kommunikeres ud til forbrugerne. De fortæller, hvad din virksomhed står for og hvilke produkter eller serviceydelser, som I tilbyder.

Eksempler på USP'er

Disse bruges typisk i annoncer som Google Ads:

  • Hurtig levering 
  • Gratis fragt 
  • Sikker betaling 
  • Hurtig svar fra kundeservice

Hvordan bruges USP'er?

USP’er bruges til at gøre det nemmere for forbrugerne at vælge hvilket produkt på markedet, der vil passe bedst til deres behov. Som virksomhed kan du påvirke forbrugernes beslutning ved at have nogle stærke USP’er, der appellerer til kunden. USP’er bruges til at fortælle forbrugerne, hvad der gør din virksomhed unik, og hvorfor de skal vælge dig i stedet for konkurrenterne. De bruges ikke kun til at fortælle, hvorfor dit produkt er bedre, men også i høj grad til at gøre forbrugerne trygge ved at handle hos dig.

Hvordan kommunikeres USP'er ud til forbrugerne?

Der findes mange forskellige måder, hvorpå du kan kommunikere dine USP’er ud til de potentielle kunder. 

  • Annoncer: Inkluder de USP’er i dine annoncer, som giver mening. Det kan være afgørende for, at en forbruger vælger at klikke ind på din annonce frem for en af konkurrenternes.
  • Sociale medier: Brug dem på dine sociale medier både i din biografi, men også i dit content. Det er vigtigt, at alle som ser din profil på de sociale medier, ved hvad du står for. Så selvom de ikke køber noget med det samme, så vil de huske din virksomhed, grundet dine stærke USP’er. 
  • Hjemmeside: Alle dine USP’er skal fremgå på din hjemmeside, så forbrugerne støder på dem, når de er inde på din hjemmeside. Det kan være med til, at de tilføjer en ekstra ting til deres kurv, hvis de eks. ved, du har gratis fragt ved køb over 300 kr.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til