Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Tracking definition

Tracking er en sporingsmetode, som bruges i forskellige sammenhænge indenfor online marketing. Ved at tracke dine marketingtiltag, kan du måle effektiviteten heraf, så du ved hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. 

Læsetid: 2 minutter

Hvad er tracking?

At tracke aktiviteter kan betegnes som at overvåge processen omkring en aktivitet. Tracking er derfor en vigtig del af online marketing. Du kan tracke alle former for aktiviteter på din hjemmeside og i dine marketingkampagner. Jo flere ting du tracker, jo mere data får du, som du kan bruge til at optimere din hjemmeside, og forbedre dine marketingkampagner, så de performer endnu bedre.

Eksempler på tracking:

  • Antal kliks - Hvor mange der klikker på en annonce, fortæller i høj grad om forbrugerne finder den interessant eller ej. 
  • Lead eller salg - Hvor mange leads eller salg en annonce har skabt, viser både om annoncen er effektiv til at tiltrække kunder, men også at indholdet lever op til det annoncen lover.
  • Trafik - I marketing sammenhænge er det værdifuldt at vide, hvor dine besøgende kommer fra. Det kan hjælpe dig med at beslutte hvilke kanaler, du bør fokusere på.

En vigtig ting i tracking er UTM-tags. UTM-tags er små kodestykker, som tilføjes i slutningen af en URL. Det fortæller dig ting som, hvilken kanal dine besøgende kommer fra, samt hvilken kampagne, de har klikket på for at komme ind på siden. 

Hvordan bruges tracking?

Tracking bruges forskelligt alt efter, hvad målet er. Men generelt set bruges det til at finde ud af i hvilke marketings aktiviteter, du skal lægge dit fokus. Tracking fortæller dig nemlig, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Tracking bruges også til at vise personlige annoncer til forbrugerne ved at anvende Cookies. Det er en effektiv måde at vise dine annoncer til den rigtige målgruppe, og det øger sandsynligheden for salg.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til