Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er Top-of-Funnel?

Top-of-funnel (TOF) er et udtryk, der bruges til at beskrive de første faser i en kunderejse, hvor forbrugerne generelt er mere modtagelige over for markedsføring og reklamer. Disse faser omfatter bevidsthed og interesse, og forbrugerne er normalt mindre involverede i købsprocessen. TOF-aktiviteter har typisk det formål at skabe bevidsthed og interesse hos forbrugerne for et brand eller en virksomhed, og dette kan gøres gennem forskellige kanaler såsom online annoncering, blogindlæg, sociale medier og andre former for indholdsmarkedsføring.

Læsetid: 2 minutter

Top-of-Funnel definition

Top-of-Funnel (TOF) er den første fase i marketing processen, hvor målet er at generere interesse hos potentielle kundeemner. I TOF fokuserer virksomheder på at skabe indhold, der appellerer til deres målgruppe og giver dem grundlæggende information om deres brand, produkter og/eller services. Formålet med TOF er at opbygge kendskab og forståelse hos kundeemnerne, så de er mere modtagelige for markedsføring og salg i de efterfølgende faser. TOF-aktiviteter kan omfatte blogindlæg, sociale medier, søgemaskineoptimering (SEO), online annoncering, content marketing og PR.

Hvordan bruges Top-of-Funnel?

Top-of-Funnel (TOF) er et marketings term, der bruges til at beskrive de første par trin i en kundes rejse. Top-of-Funnel indsatser er fokuseret på at generere bevidsthed om et brand eller produkt, og er ofte den første kontakt en potentiel kunde har med et brand. Top-of-Funnel-indsatser kan omfatte annoncering, blogindlæg, søgemarkedsføring, sociale medier og andre former for online-tilstedeværelse. Formålet med Top-of-Funnel-indsatser er at fange brugerens opmærksomhed og lede dem ind i en kunderejse, der kan resultere i et køb.

Hvorfor er Top-of-Funnel vigtigt?

En grundlæggende forudsætning for at have succes med online marketing er forståelsen af top-of-the-funnel. Med TOF menes de første faser af kunderejsen, hvor kunden er uvidende om dit brand og ikke har et specifikt behov for dine produkter eller services.

TOF er vigtigt, fordi det er her, du har mulighed for at påvirke kundens indkøbsrejse og skabe interesse for dit brand. Hvis du formår at fange kundens interesse i TOF, er der større sandsynlighed for, at de også vil undersøge og købe dine produkter eller services i de efterfølgende faser.

TOF er særligt vigtigt, fordi konkurrencen online er stigende, og kunderne har adgang til et utal af brands og produkter. For at skille sig ud fra mængden og tiltrække kundens opmærksomhed, er det nødvendigt at have en strategi for, hvordan du når ud til potentielle kunder i TOF.

En effektiv TOF-strategi kan for eksempel bestå i at skabe relevant indhold, der svarer til kundens behov i de første faser af deres rejse. På den måde kan du hjælpe dem med at forstå deres problem og finde de bedste løsninger.

Indholdet kan for eksempel være blogindlæg, guides, infografikker eller videoer, der giver kunden værdifuld information og sætter dit brand i et positivt lys.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til