Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er SERP?

SERP er søgemaskinernes resultatside og er den side, som bliver vist, når der bliver foretaget en søgning på en søgemaskine. SERP består af både tekst- og betalte annoncer, samt organiske søgeresultater.

Læsetid: 2 minutter

Search Engine Results Page

SERP står for Search Engine Results Page, som på dansk betyder søgeresultatside. Det er den første side, der kommer frem i en søgemaskine som Google, efter der er indtastet en søgeforespørgsel. Her kommer der en række forskellige resultater frem, som matcher brugerens søgeforespørgsel. 

SERP er opbygget af forskellige søgeresultater. Eksemplerne nedenfor tager udgangspunkt i en søgning på “Herreskjorter” 

Google Shopping-annoncer fremgår enten i toppen af SERP, eller de kan være placeret ude i højre side. Her vises relevante produkter, som matcher den søgning, der er foretaget. I eksemplet vises der derfor forskellige herreskjorter. 

Herefter vises tekstannoncerne, som du kan kende ved, at de er markeret med annonce i toppen. I eksemplet nedenfor ses det, at ordet herreskjorte er markeret med fed, hvilket betyder at søgeordet indgår i denne annonce. Det viser brugeren, at webshoppen har det produkt/produkttype, som der er blevet søgt efter.  

Under annoncerne ligger de organiske søgeresultater. Disse søgeresultater har også søgeordet markeret med fed skrift, så det er let genkendeligt for brugeren, der leder efter relevante sider, der opfylder deres behov.

Hvordan bruges SERP?

SERP bruges til at vise søgeresultaterne frem for brugerne. Her er det søgemaskinernes opgave at fremvise de bedste og mest nøjagtige resultater, som passer til den søgning, brugeren har lavet.

For at Google kan vise det bedste resultater for brugeren i SERP, har Google en algoritme kaldet Rankbrain. Algoritmen hjælper Google med at bestemme, hvilke søgeresultater, der skal vises for en given forespørgsel.

I forbindelse med SEO er SERP et vigtigt element, da hele målet med søgemaskineoptimering er at ligge så højt i SERP som muligt. Når der arbejdes med SEO I SERP er der tale om on-page SEO. Det er altså det SEO-arbejde, som du udfører på din hjemmeside, der forbedrer din placering i SERPs organiske resultater. Der er mange forskellige ting, som du kan gøre for at forbedre din placering på SERP. 

Du kan bl.a.:

  • Tilføje SEO-tekster til dine kategori- og produktsider, som indeholder dine søgeord.
  • Gøre brug af linkbuilding og skaffe gode kvalitetslinks til din side. 
  • Forbedre din hjemmesides tekniske performance ved at holde øje med dine Core Web Vitals

Læs vores guide om SEO.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til