Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Search Engine definition

En Search Engine er oversat til dansk en søgemaskine. En Search Engine er et software program, som hjælper brugere på internettet med at finde den information, de leder efter.

Læsetid: 1 minut

Hvad er en Search Engine (Søgemaskine)?

Når en bruger søger i en søgemaskine, svarer søgemaskinen med en lang række af forskellige søgeresultater, som matcher brugerens forespørgsel. Den side, som der vises her kaldes SERP (Search Engine Results Page).
En søgemaskine virker ved at crawle massevis af hjemmesider for at finde de hjemmesider, som har det indhold, brugerne søger efter. Det sker konstant, så søgemaskinen hurtigt og effektivt kan vise brugeren de bedste søgeresultater.

Eksempler på en søgemaskine:

  • Google 
  • YouTube 
  • Bring 
  • Amazon

Hvordan bruges en Search Engine?

En søgemaskine bruges til at hjælpe brugere i deres søgningsproces med at finde relevante sider, der tilbyder det, som de har brug for. Uden Search Engines ville brugerne have svært ved at finde relevante sider, og det vil gøre især online shopping til en besværlig proces.


Fra en virksomheds perspektiv bruges søgemaskiner til at få vist en virksomhed frem, når en forbruger foretager en søgning, som er relevant for det, virksomheden sælger. Her kan du, som virksomhed, købe dig til en annonceplads, men også arbejde med SEO (søgemaskineoptimering), for at blive vist i søgemaskinens organiske placeringer. Det koster ikke noget at blive vist i de organiske placeringer, men det kræver, at du arbejder hårdt, for at opnå de bedste placeringer. Du kan læse mere om SEO, og hvordan du arbejder med dette i vores blogindlæg hvad er SEO.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til