Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

SEA definition

SEA står for search engine advertising, som på dansk betyder søgemaskineannoncering. Begrebet SEA dækker over de annoncer, som vises i søgemaskiner. For eksempel Google Ads. 

Læsetid: 1 minut

Hvad er SEA?

SEA er en betegnelse for annoncering i søgemaskiner og er tæt relateret med PPC, som står for Pay Per Click, hvilket er en afregningsform, som typisk anvendes i forbindelse med SEA. SEA dækker over de forskellige typer af annoncer, som du kan købe i søgemaskinerne, der er baseret på søgeord.

SEA fremgår både som tekstannoncer, Google Shopping-annoncer og annoncer i Googles displaynetværk. SEA er altså alle betalte annoncer i søgemaskiner. 

Hvordan bruges SEA?

SEA bruges til at fremvise betalte annoncer i søgemaskiner som Google. De annoncer, som bliver vist frem bestemmes ud fra et auktion-system, hvor annoncører byder på de søgeord, som de ønsker deres annoncer skal vises frem på. Rækkefølgen annoncerne bliver vist på i Google bestemmes ud fra en Quality Score, som indikerer hvor godt dine annoncer møder kundernes behov og søgeintention.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til