Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er Remarketing?

Remarketing er en annonceringsform, hvor du forsøger at nå ud til potentielle kunder, som allerede har besøgt din hjemmeside før, men uden at udføre den ønskede handling. Det kan f.eks. være at gennemføre et køb. Remarketing bruges derfor til at overbevise de tidligere besøgende om at vende tilbage til hjemmesiden, for at færdiggøre deres køb.

Læsetid: 3 minutter

Remarketing definition

Remarketing betyder helt enkelt, at du markedsfører din virksomhed igen, men denne gang specifikt til de brugere, som kender din hjemmeside i forvejen, da de allerede tidligere har været inde på hjemmesiden, men uden at færdiggøre et køb. Det er en effektiv annonceringsform, da brugeren i forvejen har kendskab til din virksomhed, og sandsynligheden for at de vil reagere positivt på annoncen er større, end hvis de ikke havde stiftet bekendtskab med virksomheden før. 

Hvordan bruges remarketing?

Remarketing fungerer ved brug af cookies, som er en lille tekstfil. Cookies bliver lagret på dine besøgendes computer, når de befinder sig på din hjemmeside. Med et remarketing-tag får Google adgang til dataen for disse cookies, og med den kan de besøgende følges rundt på nettet. Dataen, som Google får fra disse cookies, viser udelukkende om den pågældende computer har været inde på de udvalgte sider – der deles derfor ingen personlige oplysninger. 

Der findes forskellige typer af remarketing, som du kan anvende til dine annoncer:

Dynamisk remarketing

Dynamisk, hvor du går ind og kigger på, hvorhenne den potentielle køber er i købsprocessen, for at tilpasse annoncerne dertil. Du kan målrette annoncerne til specifikke handlinger, der sker på din hjemmeside. Det kan f.eks. være annoncer omhandlende forladt kurv, som bliver målrettet potentielle kunder, der har lagt en vare i deres kurv, men ikke færdiggjort købet. På den måde bliver brugeren opmærksom på produkterne igen, og det øger chancen for, at de gå ind og færdiggører købet.

Hvorfor er Remarketing vigtigt?

Remarketing er en marketingstrategi, der giver virksomheder mulighed for at genforene med potentielle kunder, der allerede har vist interesse for deres produkter eller services.

Remarketing er vigtigt fordi:

1. Det øger brandbekendtskab og genkendelighed.

2. Det giver virksomheder mulighed for at konvertere flere besøgende til kunder.

3. Det giver virksomheder mulighed for at fastholde kunderelationer.

4. Det reducerer tabte salgsmuligheder.

5. Det forbedrer ROI for marketingkampagner.

Remarketing giver virksomheder altså mulighed for at nå ud til deres målgruppe igen og igen, hvilket øger sandsynligheden for at få konverteret et potentielt salg.

Facebook-retargeting og Google Ads-remarketing

Facebook og Google er de platforme, hvor der oftest bliver anvendt remarketing. Med Facebook Business Manager har du mulighed for at målrette annoncer til brugere, som har været inde på din hjemmeside før. For at du kan få dataen herfra, skal du anvende Facebook Pixel, som indsættes på din hjemmeside.

Look-a-like audience er desuden effektivt at anvende i remarketing på Facebook, da du har mulighed for at målrette dine annoncer efter målgrupper, som ligner dine tidligere besøgende. Det kan være på køn, alder, geografi eller interesser. Denne målgruppe kan være meget interessant, for selvom de ikke har været inde på din hjemmeside, er der stor chance for, at hjemmesiden kunne have deres interesse.

Med Google Ads følges dine besøgende ved brug af cookies. På den måde kan de vise annoncer fra din hjemmeside på sider, som dine besøgende er inde på efterfølgende. Her er det ikke en bestemt side, som annoncerne vises på, men forskellige sider i Googles displaynetværk. Derudover kan dine remarketing-annoncer også blive vist i søgeresultaterne næste gang, brugeren laver en lignende søgning. Uden Cookies kan du ikke opsætte remarketing-kampagner.    

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til