Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Push marketing definition

Push marketing er det modsatte af pull marketing og er en marketingsstrategi, hvor virksomhederne “skubber” deres produkter, serviceydelser eller budskab ud til målgruppen. Det går derfor ud på at skabe et behov hos forbrugeren, som de ikke selv vidste, at de havde.  

Læsetid: 2 minutter

Hvad er push marketing?

Push marketing er en marketingform, hvor virksomheder søger at "pushe" deres produkter og/eller services ud til markedet. Dette gøres typisk ved hjælp af reklame, kampagner, salgsfremmende aktiviteter, etc. Formålet med push marketing er at skabe opmærksomhed omkring et produkt/en service, og på denne måde øge salget.

Push marketing kan også betegnes som interruption marketing, da du ved denne strategi afbryder forbrugerne i det, de er i gang med. Push marketing er de marketing tiltag, hvor brugeren ikke selv aktivt har efterspurgt eller vist interesse for netop din virksomhed. Her skal du overbevise modtageren om, at de står og mangler lige præcis dit produkt eller service. 

Hvordan bruges push marketing?

Push marketing er en marketingstrategi, der bruges til at skubbe produkter eller serviceydelser ud til kunderne. Push marketing kan bruges på mange måder, herunder gennem reklamer, tilbud, rabatter, påskeæg eller andre former for markedsføring. Push marketing kan også bruges til at skubbe et produkt ud til en bestemt gruppe af mennesker, f.eks. unge kvinder.

Push marketing bruges af virksomheder til at eksponere deres produkter for den potentielle målgruppe. Push marketing bruges typisk til at målrette annoncer, der har til formål, at de skal øge kendskabsgrad. Strategien bruges især ved lancering af nye produkter, eller for at skabe opmærksomhed om et nyt brand.

Hvorfor er push marketing vigtigt?

Push marketing er en vigtig marketingstrategi, fordi den hjælper med at skubbe produkter og services ud til kunder og klienter. Denne type marketing er særligt effektiv, når der er en ny lancering, og der er behov for at skabe opmærksomhed og interesse. Push marketing kan også bruges til at øge salget af eksisterende produkter og services ved at skabe en følelse af nødvendighed eller efterspørgsel.

Eksempler på push marketing:

  • Tv- og radioreklamer 
  • Annoncer på sociale medier 
  • Trykte reklamer
  • YouTube Ads
  • Display annoncering

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til