Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Pull marketing definition

Pull marketing er det modsatte af push marketing og er en marketingstrategi, hvor forbrugeren selv opsøger virksomheden. Virksomheden tiltrækker sig kunder ved at stå til rådighed, der hvor kunderne leder efter de produkter, som de har behov for.

Læsetid: 1 minut

Hvad er pull marketing?

Her er omdrejningspunktet at gøre sin virksomhed, produkt eller serviceydelse så værdifuld, at kunderne kommer af sig selv – så virksomheden kan "trække" kunderne til en konvertering. Pull marketing er en strategi, hvor der kun markedsføres til forbrugere, som allerede har vist interesse, hvilet gør strategien mere snæver end ved push marketing.

Eksempler på pull marketing

  • SEO
  • Content marketing
  • Word of mouth-marketing

Hvordan bruges pull marketing?

Pull marketing bruges til at overbevise de kunder, som har et behov for dine produkter, om at de skal vælge din virksomhed og produkt. Det bruges til at tiltrække kunder uden at være påtrængende med annoncer og tilbud. Det gælder om at have et stærkt brand og produkt, som vil lokke kunderne til, fordi de ønsker at købe produktet. 

Når du arbejder med pull marketing, kan du ikke se resultaterne af dine tiltag med det samme, da det i bund og grund handler om at tilbyde forbrugerne dine produkter, når de selv efterspørger det.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til