Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er PPC?

PPC står for Pay Per Click, som på dansk betyder betaling pr. klik. PPC-marketing bruges som en afregningsmodel, hvor annoncøren betaler hver gang, der klikkes på en annonce. PPC anvendes i forbindelse med online annoncering, hvor det oftest er i forbindelse med annoncering i søgemaskiner som Google.

Læsetid: 4 minutter

Pay Per Click

PPC, som står for Pay Per Click, går i alt enkelthed ud på, at der kun betales for de klik, som annoncerne får. På den måde kan du nemt se, hvordan dine annoncer performer og måle effekten heraf. Det er en forholdsvis billig metode, og den giver derfor også bedre muligheder for at eksperimentere med annoncerne. Pay Per Click kan derfor anvendes, uanset hvad ens rådighedsbeløb er, hvilket gør det til et godt sted at starte med annoncering. 

Hvor bruges PPC?

Der findes mange forskellige annoncetyper, som anvender Pay Per Click. Det er f.eks. annoncer som søgeannoncer, lokale søgeannoncer, displayannoncer og remarketing

PPC bruges ikke kun på søgemaskiner, men også i forbindelse med Social Media Marketing – til annoncering på blandt andet Facebook og Instagram.

PPC-marketing er dog særligt brugt i forbindelse med søgemaskineannoncering som Google Ads. Her byder annoncørerne på de søgeord, som de ønsker, deres virksomhed skal vises på. De kan derfor ikke komme til at betale mere pr. klik, end de selv har budt.

PPC-modeller

Her taler vi om de de mest brugte PPC-modeller, som er Flat-rate og Bid-based. 

Flat-rate arbejder ud fra, at prisen er bestemt på forhånd. Det kunne f.eks. være 12 kr. pr. klik. Denne pris er blandt andet udregnet ud fra konkurrencen og volumen på søgeordet, samt baseret på tidligere priser på samme søgeord, hvilket også gør, at priserne på eftertragtede søgeord typisk er højere, og ikke altid kan betale sig at anvende. 

Med bid-based modellen byder du det beløb, som du maximalt vil give pr. klik. Med denne model varierer omkostningerne afhængigt af efterspørgslen på tidspunktet på søgningen. Det gør, at der er mulighed for at få lavere klikpriser, end det du selv har budt. Søgemaskinen afholder en live auktion, hvor klikpriserne bestemmes. Jo højere ens bud er, jo højere vil ens annonce blive placeret. Bid-based modellen er den mest anvendte indenfor PPC. Det er den fordi, annoncørerne har mulighed for at få lavere klikpriser end ved Flat-rate modellen, hvor prisen er fast.

Hvordan bruges PPC?

Når du vælger at bruge Pay Per Click som afregningstype til dine annoncer, skal du være opmærksom på klikpriserne. De varierer meget i prisen, og det er derfor vigtigt, at de ikke overskrider fortjenesten på et salg. Overskuddet på et salg skal kunne betale flere kliks, da det ikke er forventeligt, at alle, som klikker ind på annoncen, udfører et køb. 

En fordel ved PPC er. at du kan udvælge de specifikke målgrupper, som skal eksponeres for dine annoncer, ned til mindste detalje. På den måde kan du skræddersy dine annoncer, så de kun vises til brugere, som har en reel interesse i at købe produkterne. Sandsynligheden for at ramme den ønskede kundegruppe bliver derfor også betydeligt højere.

Ved anvendelse af PPC er der nogle ting, som du skal være opmærksom på: 

  • Undgå at klikke på dine egne annoncer, da du betaler for alle kliks – inklusiv dine egne. 
  • Vær så specifik i dine annoncetekster som muligt, så brugerne ikke bliver misledt. 
  • Anvend altid dit primære søgeord i både overskriften og beskrivelsen.
  • Vær opmærksom på hvilke sider dine annoncer bliver vist på, hvis du anvender displayannoncer.

Hvordan udregnes PPC?

ppc udregning

Pay Per Click udregnes ved at gange klikprisen med de antal kliks, annoncen har fået. På de forskellige annonceringsplatforme, har du altid mulighed for at fastsætte et max budget, for hvor meget annoncerne i alt må koste, men også hvor meget du maksimalt vil give pr. klik.

Søgeord i PPC marketing

Søgeord er en af grundstene, når det kommer til PPC-marketing. Det er derfor vigtigt, at de udvalgte søgeord er så specifikke som muligt, så det kun er dem, der ønsker at købe produkterne, der klikker ind på annoncen, da vi med Pay Per Click typisk ikke ønsker klik, som ikke genererer salg. 

Det kan derfor være en fordel at se nærmere på søgeintentionen, da en søgeintention med fokus på salg vil skabe flere kvalificerede klik, end hvis det f.eks. er en informationssøgning, hvor brugeren typisk klikker ind på mange forskellige hjemmesider, for at få inspiration til et køb. 

Jo mere specifikke søgeordene er, jo lavere vil klikprisen højst sandsynlig også blive, da konkurrencen på dem er lavere. Her er det dog vigtigt at have med i overvejelserne, at søgeordene ofte også har lavere søgevolumen, som gør at færre brugere vil se dine annoncer. 

Andre måder at bruge PPC

En anden måde hvorpå PPC kan anvendes som afregningsmodel er, hvis du ønsker høj eksponering af dine annoncer, uden at skulle betale dyre annoncekroner for det. Hvis målet for en annonce er at skabe større kendskab til ens brand, kan det være en god idé at anvende PPC. Det kan f.eks. være for at teste en ny målgruppe eller skabe større kendskab til en allerede eksisterende målgruppe. Her skal målgruppen, i stedet for at være så præcis som mulig, være bredere, men samtidig ramme brugere, som er relevante for din virksomhed. Det er derfor stadig vigtigt at segmentere målgruppen nøje, men fokusere på større kendskab end øget salg.   

PPC er i tæt relation med CPC, som står for Cost Per Click og er selve prisen, som der betales pr. klik. 

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til