Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

PageRank definition

PageRank er en algoritme, som Google bruger til at måle hjemmesiders link-værdi på en skala fra 0-10. Denne algoritme har Googles stiftere selv opfundet og har patent på. Jo højere PageRank den side du får et link fra, desto mere autoritært er linket, og det vil påvirke din PageRank i en positiv retning.

Læsetid: 1 minut

Hvad er PageRank?

PageRank er en måde hvorpå Google måler hjemmesiders relevans, i forhold til hvor mange indgående links de har. 

PageRank har ikke direkte indflydelse på din placering i de organiske placeringer, men da PageRank ser på hvor mange indgående links en hjemmeside har, vil det automatisk påvirke din placering. F.eks. hvis en side har flere indgående links end en konkurrent, og siderne ellers har lavet det samme SEO arbejde, så vil den side med bedst PageRank vinde.

Hvordan bruges PageRank?

PageRank bruges til at måle hjemmesiders linkværdi. Det bruges til at analysere links mellem hjemmesider for at vurdere, hvor meget et bestemt link er værd. PageRank er Googles metode til at vurdere dit linkbuilding-arbejde.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til