Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

KPI betydning

KPI er en forkortelse af Key Performance Indicator og er en målbar værdi, som anvendes i forbindelse med fastsættelse af virksomheders mål. KPI’er er derfor tæt relateret til mål, da de indikerer om virksomheden er på rette vej i forhold til at opfylde målene.

Læsetid: 2 minutter

Hvad er en KPI?

KPI er en metode til at vurdere og demonstrere, hvor effektive en virksomhed er til at opnå forretningsudviklingsmål. 

Når der arbejdes med KPI’er anvendes SMART-modellen, som er en metode til at sikrer, at KPI’erne er relevante nok for virksomheden at arbejde med. KPI’erne skal leve op til disse kriterier: 

  • Specifikt 
  • Målbar
  • Attraktivt
  • Realistisk 
  • Tidsbestemt 

Eksempel på opsætning af en KPI:

Eksempel fra en webshop, der sælger ure.

  • Øg salget af herreure med 10 % om måneden det næste år. 

KPI’en er specifik, da vi ved præcist, at det er salget af herreure, der skal arbejdes med. 

KPI’en er målbar i og med, at det er 10 % om måneden. Det kan nemt måles ved at tage det samlede salg af herreure fra måneden før og sammenligne med den nye måned. 

KPI’en er attraktiv, da salget af herreure er den produktkategori, som det seneste år har solgt dårligst. Der ønskes derfor at undersøge, om det kan blive bedre, eller om de i stedet  bør fokusere på andre produkter. 

KPI’en er realistisk, da de 10 % er en forholdsvis lille stigning og kan det ikke lade sig gøre, bør produktet muligvis ikke være i sortimentet længere. 

KPI’en er tidsbestemt, da det skal være opfyldt indenfor det næste år. 

Det overordnede mål for denne KPI er altså at finde ud af om webshoppen skal fortsætte med at sælge herreure, eller om de bør fokusere på andre produkter i stedet.

Hvordan bruges KPI'er?

KPI'er bruges til at måle bestemte aktiviteter i virksomheden. Det kan f.eks også være inden for marketing til at måle specifikke aktiviteter med kundeengagement, leadgenerering eller lignende.

KPI’er bruges til at vise hvor i virksomheden, der skal foretages forbedringer eller ændringer, for at opnå de forretningsudviklings mål, som der er sat.

Google Data Studio og Databox er værktøjer, som kan bruges til at håndtere dine KPI’er. Disse værktøjer giver dig mulighed for at gemme og samle KPI’ernes data fra en række kilder, hvilket gør det nemmere at arbejde med dine KPI’er. 

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til