Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Konverteringsrate definition

Konverteringsraten er den procentdel af de besøgende på din hjemmeside, som foretager en konvertering. En konvertering er når en bruger foretager en handling, du har defineret som værdifuld for din virksomhed. Konverteringsraten fortæller dig derfor, hvor mange af dine besøgende, som rent faktisk udfører en værdifuld handling for din virksomhed.

Læsetid: 3 minutter

Hvad er en konverteringsrate?

Konverteringsrate er en vigtig måling for onlineforretninger. Det er det tal, der viser hvor mange af de besøgende på en hjemmeside, der rent faktisk konverterer til kunder - det vil sige foretager en handling, som for eksempel at købe et produkt eller tilmelde sig en service. For at forstå konverteringsrate skal man først forstå, hvad en konvertering er.

Konvertering er en simpel betegnelse for, hvornår en bruger på hjemmesiden udfører den handling, som virksomheden ønsker, at brugeren skal udføre. Der er ingen faste regler for, hvad en god konverteringsrate er. Det afhænger af virksomhedens branche, hjemmesidens indhold og meget andet. Men generelt er en konverteringsrate på 2-5% betragtet som god. For at forbedre konverteringsraten kan virksomhederne bruge forskellige værktøjer og teknikker.

De kan for eksempel bruge A/B-testing til at teste forskellige versioner af deres hjemmeside og se, hvilken der konverterer bedst. De kan også bruge analytics til at se, hvor brugerne kommer fra, hvad de foretager sig på hjemmesiden, og hvorfor de forlader den igen.

Hvorfor er konverteringsrate vigtigt?

En høj konverteringsrate er vigtig for enhver virksomhed, der tjener penge på internettet. Konverteringsraten er et udtryk for, hvor mange af de besøgende på en hjemmeside, der faktisk køber noget.

Det er ikke nok bare at få trafik til din hjemmeside. Du skal også sørge for, at en stor del af denne trafik konverterer til kunder. Ellers tjener du ikke nogen penge.

Der er mange faktorer, der påvirker konverteringsraten. Her er nogle af de vigtigste:

1. Design og brugervenlighed. Hvis dit website er svært at finde rundt på eller ikke er brugervenligt, er det mindre sandsynligt, at folk køber noget.

2. Priser. Hvis dine priser er for høje, vil folk købe hos din konkurrent.

3. Kvalitet. Hvis dine produkter ikke er gode nok, vil folk ikke købe dem.

4. Mængde. Hvis du kun har få produkter, vil folk ikke købe hos dig, hvis de kan finde det samme et andet sted.

5. Trust. Hvis dine kunder ikke tror på dig eller ikke føler sig trygge ved at handle hos dig, vil de ikke købe noget.

Der er mange andre faktorer, der også kan påvirke konverteringsraten. Det er derfor vigtigt, at du hele tiden arbejder på at forbedre den. Ellers tjener du ikke penge på inter

Eksempler på konverteringer:

  • Tilmelding til et nyhedsbrev, webinar eller lignende
  • Udfyldelse af en kontaktformular 
  • Download af en whitepaper

Hvordan bruges en konverteringsrate?

Din konverteringsrate kan bruges til at måle, hvor effektive forskellige tiltag er til at omdanne besøgende til konverteringer.

For at forbedre din konverteringsrate, skal du arbejde med indholdet på dine landingpages. Her er brugervenlighed altafgørende. Hvis en besøgende har svært ved at navigere rundt på din hjemmeside er sandsynligheden for, at de foretager en konvertering lav. Det er derfor vigtigt, at de besøgende nemt kan finde, det de skal bruge. Designet er også en vigtig faktor for, at de ønsker at blive på din hjemmeside. Hvis din hjemmesides design og struktur er tiltalende for den besøgende, så er sandsynligheden for, at de konverterer, også større.

Hvordan beregnes konverteringsraten?

Konverteringsraten udregnes i procent og beregnes ved at dividere det samlede antal konverteringer med det samlede antal besøgende.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til