Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Keyword density definition

Keyword density kan på dansk oversættes til søgeordstæthed og er en metode, hvorpå der måles, hvor mange gange et bestemt søgeord optræder i en tekst. Keyword density fortæller dig derfor, hvor ofte du har brugt dit søgeord i din tekst, hvilket er nyttigt at vide i forhold til eksempelvis at skrive gode SEO-tekster.  

Læsetid: 1 minut

Hvad er Keyword density?

Keyword density bliver også kaldt keyword frequency, og er en vigtig del af on-page SEO, da det hjælper søgemaskinerne med at vurdere om din landingsside er relevant i forhold til det søgeord, som en bruger har søgt på.

SEO-eksperter anbefaler, at din keyword density ligger mellem 2-3%. Dette er nok til at vise søgemaskinerne, hvad din tekst omhandler. Det er vigtigt, at din keyword density ikke er for høj, da det vil ødelægge dit contents kvalitet. Dette er heller ikke anbefalet af Googles quality guidelines.

Hvordan bruges Keyword density?

Keyword density bruges til at sikre, at du hverken bruger dit søgeord for meget eller for lidt. Det er vigtigt, at du har styr på din keyword density. Ved at have styr på dette, kan du sikre, at du bruger dit søgeord nok til, at søgemaskinerne kan forstå, hvad dit content omhandler, og dermed rangere din virksomhed på søgeordet i Googles organiske placeringer.

Hvordan udregnes Keyword density?

Keyword density udregnes ved at dividere antallet af gange, som dit søgeord fremtræder i din tekst, med det samlede antal ord i alt. 

F.eks. hvis dit søgeord optræder 3 gange i din tekst på 1000 ord vil din keyword density være 3 %.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til