Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er en meta beskrivelse?

En meta beskrivelse er et kort resumé af din websides indhold, som vises under din meta titel i søgemaskinernes resultatside (SERP). Den bruges til at optimere din placering i søgemaskinerne og forbedre din CTR (Click Through Rate ). En meta beskrivelse må max indeholde 160 tegn.

Læsetid: 1 minut

Skriv en god meta beskrivelse

Meta beskrivelser giver et kort resumé af, hvad din webside handler om. Det er vigtigt at have en meta beskrivelse, der vækker brugernes interesse og får dem til at klikke ind på din hjemmeside. Lover din meta beskrivelse mere, end din side kan leve op til, vil brugeren forlade siden igen med det samme, og det påvirker din bounce rate negativt. Passer din meta beskrivelse ikke til din sides indhold, giver det Google en indikation om, at brugeren ikke fandt det, de havde brug for, og det vil få konsekvenser for din organiske placering i søgemaskinen.

Hvad skal en god meta beskrivelse indeholde?

  • Primære søgeord
  • Call-to-action 
  • Omkring 155 tegn, max 160 tegn
  • Konkret beskrivelse af sidens indhold

Hvordan bruges en meta beskrivelse?

En meta beskrivelse bruges til at give brugeren en kort opsummering af det content, som de kan finde på din side. Ved at bruge meta beskrivelser kan brugeren vurdere om de viste søgeresultater indeholder det content, som de leder efter. På den måde kan brugeren undgå at klikke sig en på en side, der ikke matcher deres søgeforespørgsel.

Ved at udarbejde gode meta beskrivelser, som præcist fortæller brugeren, hvad de kan forvente at finde på hjemmesiden, øger det sandsynligheden for at få de rigtige brugere ind på din hjemmeside. Dette øger chancen for konverteringer.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til