Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hook definition

En hook er indenfor marketing en tagline eller et slogan, som skal skabe opmærksomhed hos modtageren, så du kan fastholde deres interesse længe nok til, at de får lyst til at købe dit produkt eller se din annonce.

Læsetid: 2 minutter

Hvad er en hook indenfor marketing?

En hook er en måde at vinkle content på, så det fanger modtagerens opmærksomhed med det samme. En hook er typisk meget kort, og i videoer er de for det meste omkring 30 sekunder eller kortere. 

Bruger du ikke hooks i dine marketingkampagner, risikerer du at miste kunder, da de ikke får læst hele teksten eller set videoen, fordi starten Ikke var fangende.

Hvordan bruges hooks indenfor marketing?

En hook bruges både på skift i starten af artikler eller i blog, men også i videoer hvor det især gælder om at fastholde modtagerens opmærksomhed, så de ikke klikker væk fra videoen. 

Der findes mange forskellige måder at bruge hooks på. I bund og grund gælder det bare om at skabe nok interesse hos læseren, til at de får lyst til at læse eller se videre.

Forskellige typer af hooks:

  • Et spørgsmål: For at gøre brugeren interesseret i dit emne kan du bruge et spørgsmål, som hook. Det får læseren til at tænke over emnet og sætter gang i deres nysgerrighed.
  • Et godt tilbud: Indleder du din video med at sige, at du har et godt tilbud til seerne, fastholder det dem til at se videoen færdig, for at finde ud af hvad de skal gøre, for at indløse tilbuddet. Det kunne f.eks. være en rabatkode. 
  • Et citat: Start din tekst med et citat fra en kunde eller samarbejdspartner, og vis læseren, hvad de vil få ud af produktet. Ved at fortælle succeshistorier fra eksisterende kunder styrker troværdigheden, og det vil få kunden til at læse videre for at finde ud af, hvad det er du tilbyder, som gør dine kunder så tilfredse.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til