Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er Googles webanalyseværktøj, som anvendes til at overvåge og dokumentere udviklingen af dine online aktiviteter over tid. Google analytics giver dig et indblik i dine kunders adfærd, og giver dig mulighed for at se, hvor dine kunder kommer fra, samt hvordan de konverterer.

Læsetid: 2 minutter

Google Analytics som et analyseværktøj

Du kan bruge Google Analytics som et analyseværktøj på din hjemmeside for at finde ud af, hvor dine besøgende kommer fra og hvilken adfærd, de har på din hjemmeside. Google Analytics giver dig mulighed for at se og analysere på en lang række aktiviteter, som dine brugere foretager på din hjemmeside 

Det kan f.eks. være aktiviteter som: 

  • Hvem besøger din hjemmeside, og hvor kommer de fra
  • Hvilke af dine sider på hjemmesiden, som de ser under besøget, og hvor længe de befinder sig derinde.
  • Hvor lang tid, der går fra det første besøg, til det bliver en konvertering, eller hvor de falder fra i købsprocessen.

Google Analytics giver dig også et indblik i, hvem dine besøgende er. Her kan du indsamle data omkring køn, alder og geografi. Informationen om dine besøgende, kan du for eksempel anvende i din online markedsføring. Med data herfra ved du præcis, hvem din målgruppe er, og du vil derfor få mere ud af din online markedsføring. Du har også mulighed for at se, hvor dine besøgende kommer fra. Det kan være meget værdifuldt at vide, om de har fundet din hjemmeside via sociale medier eller andre steder fra, da det kan give dig et indblik i hvilke marketingkanaler, som din målgruppe anvender.

Hvordan bruges Google Analytics?

Google Analytics fungerer ved, at du indsætter et Google Analytics Tracking ID på din hjemmeside, så kan du nemlig få detaljerede rapporter relateret til din hjemmeside. Google Analytics bruges til at tracke al trafikken på din hjemmeside, og denne data er altafgørende for at skabe succes og vækst på din hjemmeside. Den værdifulde data, som du får fra din hjemmeside, kan du med fordel også anvende til at forbedre din hjemmeside. Det giver dig de bedste optimeringsmuligheder, da du kan analysere de besøgendes adfærd. 

Der findes mange forskellige rapporter i Google Analytics. Her handler det om at finde frem til de rapporter, som er vigtigst for din virksomhed, det er nemlig ikke nødvendigvis alle rapporter, som er lige relevante for alle virksomheder. De vigtigste rapporter, som altid er en god ide at kigge nærmere på, er: Målgruppe, Anskaffelse, Adfærd og Konverteringer. 

Du kan også anvende Google Analytics til at teste de ændringer, som du laver på din hjemmeside, for at se hvilke tiltag, som fungerer bedst. Her kan du med fordel lave A/B tests og bruge dataene fra Google Analytics.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til