Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

FOMO betydning

FOMO, eller "fear of missing out" er en fælles betegnelse for den frygt, vi har for at gå glip af noget. Frygten opstår, når vi ser andre mennesker have succes eller nyde godt af noget, vi ikke selv har adgang til.
FOMO kan have en negativ indvirkning på vores liv, da vi ofte føler os utilfredse med det, vi har. I stedet for at nyde det, vi har, fokuserer vi på det, vi ikke har, og det kan føre til dårligt selvværd og depression.
For at undgå FOMO, skal vi lære at værdsætte det, vi har, og ikke sammenligne os selv med andre. Vi skal også lære at sige nej til ting, der ikke er gavnlige for os, og som kun vil føre til negative følelser.

Læsetid: 3 minutter

Hvad er FOMO?

FOMO er en forkortelse for "fear of missing out". Det er et udtryk, der beskriver en tilstand af bekymring og angst for, at man går glip af noget vigtigt eller spændende. FOMO kan opstå, når man ser andre mennesker have succes eller nyde godt af noget, man selv ikke har adgang til. Det kan få en til at føle sig ude af stand, utilstrækkelig og misundelig. FOMO kan også opstå, når man ser andre mennesker have det sjovt eller nyde godt af en oplevelse, man selv ikke har været en del af. Det kan få en til at føle sig udelukket eller ekskluderet. FOMO kan være en meget negativ og destruktiv følelse, der kan føre til en række problemer såsom social isolation, depression og anxiety.

Hvordan bruges FOMO?

FOMO er en forkortelse for "fear of missing out". Det er et udtryk, der beskriver den frygt, man kan have for at gå glip af noget. Mange mennesker føler sig presset til at deltage i sociale aktiviteter og arrangementer, fordi de frygter at gå glip af noget. FOMO kan også være en følelse af, at man ikke er god nok, hvis man ikke deltager i noget. FOMO kan være en negativ følelse, der kan føre til, at man føler sig udelukket eller presset til at gøre noget, man ikke har lyst til.

Hvorfor er FOMO vigtigt?

FOMO (fear of missing out) handler om frygten for at gå glip af noget. Det kan være en begivenhed, en oplevelse, et produkt eller noget helt andet. FOMO er en følelse, vi ofte oplever i vores moderne, digitale samfund, hvor vi hele tiden er forbundet med hinanden via sociale medier.

FOMO kan have en negativ indvirkning på vores liv, fordi vi hele tiden føler os presset til at konkurrere og leve op til et bestemt ideal. Vi kan føle os utilstrækkelige eller mislykkede, hvis vi ikke kan leve op til det, vi ser andre mennesker opnå. Det kan også føre til, at vi tager for store chancer og udsætter os for unødvendige risici.

FOMO kan dog også have en positiv indvirkning på vores liv, fordi det kan motivere os til at søge nye oplevelser og udfordringer. Det kan også få os til at værdsætte de ting, vi allerede har i vores liv.

FOMO er ikke noget, vi kan undgå helt, men vi kan blive bedre til at håndtere det. Vi kan for eksempel lære at skelne mellem det, der er vigtigt for os, og det, der bare er et konkurrenceinstinkt. Vi kan også blive bedre til at sige nej til ting, der ikke er gavnlige for os, og til at fokusere på de positive aspekter af vores liv.

FOMO "triggers"

  • Deadlines: Ved at have en deadline på dine tilbud, som f.eks. "få halv pris – kun i dag", trigger du forbrugerne til at købe med det samme, så de ikke går glip af det gode tilbud.
  • Begrænset antal: Ved at fortælle forbrugerne, at der kun er et begrænset antal tilbage, som f.eks. “4 stk. tilbage på lager”, påvirker du forbrugerne, da de her kan være bange for ikke at få produktet, før det er udsolgt.
  • Vis hvad andre har købt: Ved at vise hvad andre kunder har købt, trigger du dine kunder til at tænke, at de produkter har de også brug for. Det kan f.eks. være, hvis een kunde lægger en vare i kurven; at der popper foreslåede produkter op som andre kunder, der købte samme produkt, også købte, eller en sektion i bunden af hjemmesiden, hvor der står “Peter købte for 2 min siden denne cykelkurv”.
  • Toplisten: Ved at have en kategori, som eksempelvis hedder "toplisten" eller "bedst solgte produkter", trigger du kunden til at tænke, at de nok også har brug for de produkter, når det er dem hjemmesiden sælger flest af.
  • Mersalg: Ved at lave særlige tilbud som 3 for 2 eller køb 1 og få 50 % på den næste, kan du påvirke kunder til mersalg, da de typisk ikke vil gå glip af et tilbud, selvom de måske kun have behov for ét produkt.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til