Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er FOMO?

FOMO står for Fear Of Missing Out og er en psykologisk strategi, som i marketings sammenhænge bruges til at trigge forbrugernes frygt for at gå glip af noget. FOMO er psykologiske triggers, som forbrugerne ikke kan lade være med at reagere på.

Læsetid: 2 minutter

Fear Of Missing Out

FOMO er en frygt for at gå glip af noget. Det kan f.eks. være ikke at være med til et event eller lignende. Ved at kommunikere til denne frygt i din marketingkampagner og på din hjemmeside kan du “trigge” dem til at gennemføre et køb, som de nok ikke ellers ville have gjort. 

FOMO "triggers":

  • Deadlines: Ved at have en deadline på dine tilbud, som f.eks. "få halv pris – kun i dag", trigger du forbrugerne til at købe med det samme, så de ikke går glip af det gode tilbud.
  • Begrænset antal: Ved at fortælle forbrugerne, at der kun er et begrænset antal tilbage, som f.eks. “4 stk. tilbage på lager”, påvirker du forbrugerne, da de her kan være bange for ikke at få produktet, før det er udsolgt.
  • Vis hvad andre har købt: Ved at vise hvad andre kunder har købt, trigger du dine kunder til at tænke, at de produkter har de også brug for. Det kan f.eks. være, hvis een kunde lægger en vare i kurven; at der popper foreslåede produkter op som andre kunder, der købte samme produkt, også købte, eller en sektion i bunden af hjemmesiden, hvor der står “Peter købte for 2 min siden denne cykelkurv”.
  • Toplisten: Ved at have en kategori, som eksempelvis hedder "toplisten" eller "bedst solgte produkter", trigger du kunden til at tænke, at de nok også har brug for de produkter, når det er dem hjemmesiden sælger flest af.
  • Mersalg: Ved at lave særlige tilbud som 3 for 2 eller køb 1 og få 50 % på den næste, kan du påvirke kunder til mersalg, da de typisk ikke vil gå glip af et tilbud, selvom de måske kun have behov for ét produkt.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til