Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er CTR?

CTR står for click-through rate og er et begreb, der bliver brugt til at måle annoncer eller et andet elements kvalitet, for at se hvor mange, der klikker på elementet ud af det samlede antal visninger. Click-through rate beregnes derfor ved at dividere det samlede antal af kliks med visninger i alt.

Læsetid: 3 minutter

Hvordan bruges CTR?

CTR bruges til at forstå brugerens adfærd, da det viser hvorvidt annoncerne trækker brugerne ind på hjemmesiden eller ej. Jo højere din CTR er, jo bedre performer dine annoncer og rammer den relevante målgruppe

Begrebet giver derfor et indblik i hvilke tiltag, som fungerer, og hvilke, der ikke gør. Jo højere en CTR er – jo bedre, da det betyder, at brugerne klikker ind på dine søgeresultater. 

Eksempler på CTR

Der er flere steder, hvor du kan anvende CTR til at måle, hvor effektive forskellige tiltag er til at få brugere til at udføre en bestemt handling. 

Det kan f.eks. være i disse sammenhænge:

  • En PPC-annonce på f.eks Google
  • Et call-to-action link, som oftest anvendes i e-mail marketing
  • En annonce på sociale medier eller en hjemmeside.

Click through rate i søgemaskine

Ønsker du at forbedre din CTR i en søgemaskine, skal du først og fremmest skelne mellem, om det er CTR for annoncer eller for organiske placeringer.

CTR for annonceplaceringer

Her handler det om, at dine annoncer passer bedst muligt til søgeordet. Så for at forbedre CTR, kan du med fordel gennemgå søgeordene og få annoncerne tilpasset og eventuelt skifte annoncestrategi, hvis det giver mening. 

CTR for organiske søgeresultater

For at forbedre CTR på de organiske søgeresultater skal SEO-arbejdet optimeres. Dette gælder både hjemmesidens indhold, men også meta-titler og beskrivelser, da det gælder om at få bedre placeringer. Jo bedre placeringen er, jo flere vil se søgeresultatet, og det øger sandsynligheden for at flere klikker på annoncen, hvilket vil forbedre annoncens click-through rate.

For begge scenarier handler det om at gøre sig bemærket og være bedre end konkurrenterne, så brugerne får lyst til at klikke ind på dine annoncer i stedet for konkurrenternes. 

CTR i andre sammenhænge

Et andet sted hvor det kan være relevant at se nærmere på din click-through rate er ved A/B testing. CTR kan anvendes til at finde ud af, hvad der giver en reaktion hos brugeren og hvilke sider, som der bliver klikket mest ind på. 

CTR er også brugbar i forbindelse med konverteringsoptimering til bedre at kunne forstå kunderne og deres købsadfærd. 

Hvornår er en CTR god?

Der er mange forskellige faktorer, der spiller ind, når det kommer til, om en CTR er god eller ej. Dine søgeord påvirker i høj grad din CTR. Indeholder dit søgeord f.eks. dit brandnavn vil du opleve en høj CTR, da forbrugeren typisk leder efter din virksomhed med denne søgning. 

Placeringen af annoncen spiller også en meget stor rolle når det kommer til at få en høj click-through rate, da brugerne har tendens til at klikke på de første annoncer, som de ser. Jo længere nede i søgemaskinen du ligger, jo lavere vil din CTR typisk være. 

Det afhænger desuden også af, hvilken type annonce det er. Annoncer i søgenetværket har ofte en langt højere CTR end annoncer på displaynetværket, da annoncer i søgenetværket er baseret på brugers ejet initiativ. 

For at finde ud af, om din CTR er god, bør du kigge på den gennemsnitlige CTR for din branche. Branchen har en stor betydning for din CTR og ved at kigge på gennemsnittet kan det give dig en ide om, hvor du ca. bør ligge.  

Hvordan udregnes CTR

CTR udregnes ved at dividere antallet af kliks med det samlede antal af personer, som har set annoncen, eller det element, som der måles på. Click-through rate måles i procent. 

CTR beregnes ofte i forbindelse med PPC-annoncer, hvor der betales hver gang en bruger klikker ind på en annonce.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til