Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er CTA?

CTA står for Call To Action og er et begreb, som bruges til at beskrive tiltag, der opfordrer brugeren til at udføre en bestemt handling. En CTA bruges eksempelvis på hjemmesider, på landingssider, i annoncer m.m. for at guide forbrugeren mod en ønsket konvertering.

Læsetid: 1 minut

Call To Action

En CTA fremgår typisk som en klikbar knap, der sender brugeren hen til den ønskede side.

Sproget i en CTA er meget direkte og leder op til handling med det samme. De skal skabe blikfang, hvilket kan gøres med en bestemt farve eller form på CTA-knappen.

For at fange brugerens opmærksomhed, kan du f.eks. vælge at gøre knappen i en helt anden farve end resten af din side. Her har især farverne grøn og orange vist sig at give de bedste resultater. Det vigtigste er dog, at dine CTA-knapper passer ind i dit design. 
Derudover kan formen på din CTA også spille en vigtig rolle. Skal den være helt rund, firkantet, stor eller lille? Der er mange muligheder, og den eneste måde at finde ud af, hvad der fungere bedst for dig, er ved at udføre A/B tests. Dette gælder også, når du vælger din farve.

Hvordan bruges CTA?

En CTA kan bruges i alle former for indhold: Blogs, websites, annoncer, nyhedsbreve m.m. Der findes forskellige typer af CTA’er, som alle har forskellige formål. De bruges i alle steps af købsprocessen, lige fra at få en bruger til at læse mere om et bestemt produkt, til at få brugeren til at lægge et produkt i kurven, og til sidst at trykke “køb nu”.

Eksempler på en CTA:

  • “Køb nu” 
  • “Tilmeld dig nu” 
  • “Download nu” 
  • “Bestil nu” 
  • “Læs mere”

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til