Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

CRO definition

CRO står for Conversion Rate Optimization, som på dansk betyder konverteringsoptimering. CRO er en proces, der skal føre til en forøgelse af konverteringer. En konvertering er typisk et salg, men kan også være en anden aktiv handling, som er værdifuld for virksomheden. 

Læsetid: 1 minut

Hvad er CRO?

CRO er en metode til at øge antallet af besøgende på din hjemmeside ved at øge din hjemmesides konverteringsrate. Konverteringsraten er den procentdel af kunderne, der udfører en ønsket handling ved besøg på hjemmesiden. CRO er derfor en effektiv måde til at sikre, at de besøgende på dit websted konverterer. 

Conversion Rate Optimization er en proces, hvor du tester forskellige variationer af din hjemmeside eller app, for at se hvilke tiltag, der giver de bedste resultater.

CRO er derfor en god ressource at gøre brug af til at få data om, hvad der fungerer godt på dit website, og hvad der ikke gør. Det er vigtigt, at du indsamler nok relevant data, inden du begynder at arbejde med CRO. Mangel på data giver et misvisende billede af dine optimeringsmuligheder, derfor er data en vigtig del af CRO. 

Hvordan bruges CRO?

CRO bruges til at teste små ændringer, som f.eks. knap-farver, tilføjelse af nye funktioner til din hjemmeside eller at teste dine CTA. Det er både aspekter som layout, design og funktioner, som du kan ændre for at påvirke brugerens adfærd med henblik på at øge konverteringerne. Optimering af konverteringsraten er en løbende proces og består typisk af to faser:

  1. Identifikation af de elementer på dit websted eller din mobilapp, der skal optimeres.
  2. Teste elementerne ved hjælp af A/B-test og finde frem til, hvad der fungerer godt på din hjemmeside, hvilke elementer der trækker dine konverteringsrater ned, samt hvad du kan gøre for at rette op på dem.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til