Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er CPM?

CPM står for cost per mille, som på dansk oversættes til pris pr. tusind. Det er en budstrategi, som anvendes i forbindelse med online annoncering, hvor visninger er målet for annoncerne. Her betales der en pris for hver tusinde visninger.

Læsetid: 2 minutter

Cost per mille

Cost per mille er særligt anvendt ved annoncetypen displayannoncer, hvor annoncer vises på forskellige hjemmesider. 

Ved denne afregningsmodel skal annoncørerne betale for visninger og ikke klik – som ved CPC. Derfor opkræves betalingen også pr. tusinde i stedet for pr. stk., da dette hurtigt vil blive meget dyrt. 

Hvordan bruges CPM?

Cost per mille bruges til de annoncer, hvor der ønskes at skabe mere opmærksomhed omkring et brand eller en nyhed. 

CPM anvendes ved at priserne bliver bestemt ud fra en auktion. Her byder annoncørerne den pris, som de maksimalt vil give pr. tusinde visninger. Her gælder det om at byde en højere pris, end det de nuværende annoncører betaler for at få sin annonce vist. Google rangerer det sådan, at dem med de højeste bud får de bedste placeringer. Jo højere din annonce ligger – jo flere visninger vil den også få. 

CPM kan i nogle tilfælde godt være en god løsning at anvende som afregningsmodel. Hvis målet med kampagnen f.eks. er brand awareness eller formidling af et budskab, hvor det ikke nødvendigvis ønskes, at målgruppen skal besøge en bestemt hjemmeside, er CPM en rigtig god løsning. Det kunne for eksempel være en virksomhed, som kun har fysiske butikker, og derved ikke har et mål om at få forbrugerne til at klikke ind på en webshop eller lignende.  

En ulempe ved cost per mille er, at det ikke nødvendigvis er tusind unikke visninger, som annoncerne får, da den samme person godt kan se annoncen flere gange. Det kan derfor også være sværere at måle effekten, da en visning er meget mere upræcis end for eksempel et klik, hvor du med sikkerhed ved, at kunden har fundet annoncen interessant, siden de har klikket sig ind på hjemmesiden.

CPM på YouTube

Et medie hvor CPM ofte bliver brugt er på YouTube. Her kan annoncerne blive vist i starten af, i løbet af eller i slutningen af en video. Her anvendes Cost per mille i stor grad af virksomheder, som uploader videoer på YouTube, da de her tjener penge, hver gang videoen og annoncen er blevet set 1000 gange.

Der findes mange forskellige typer af videoannoncer som hver har deres fordele og ulemper. Læs mere om YouTube Ads

Hvornår er en CPM-pris god?

Prisen på cost per mille kan være meget forskellig, i forhold til hvor stor annoncen er, placeringen og det anvendte medie. Det kan derfor være svært at svare på, om en CPM-pris er god eller dårlig, da der er mange forskellige faktorer, som spiller ind. Prisen vil altid være højere, jo mere synlighed den får, ligesom det er dyrest at få vist annoncer, som de første i Google Ads. 

Hvordan beregnes CPM?

Cost per mille beregnes ved at dividere den samlede pris i alt med visninger i alt. Herefter ganges det med 1000, så får vi prisen pr. tusinde visning. 

En anden betalingsmetode er CPC, hvor der betales pr. klik i stedet for visninger.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til