Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

CPC (Cost per Click) definition

CPC står for Cost per click og er et begreb, der anvendes i online marketing. Her betales der hver gang en bruger klikker på et link i f.eks. en annonce. CPC er en måde at betale for sine annoncer på og er dermed tæt relateret til PPC, hvor CPC er betegnelsen for selve prisen, som du betaler, når du anvender PPC som afregningsmodel.

Læsetid: 2 minutter

Hvad er CPC?

CPC er den pris, du betaler hver gang en bruger klikker ind på en af dine annoncer. CPC betragtes derfor ofte som værende prisen for en potentiel kunde, da du ikke skal betale for de visninger, som annoncen får. CPC bliver også refereret til som klikprisen. 

Hvordan bruges CPC?

CPC bruges som en betalingsmetode, når der skal betales for en annonce. Den kan derfor bruges til at bestemme, hvor meget du maksimalt vil betale pr. klik. CPC-prisen bestemmes ud fra en live auktion, der afholdes af en søgemaskine som Google. Her byder annoncørerne på annoncepladserne i søgemaskinen. Det er dog ikke kun klikprisen, som afgør placeringen, men det afhænger også af, hvor god ens Quality Score er. 

Når du anvender CPC, er der nogle ting, som  er vigtige at være opmærksomme på:

  • Du kan ikke være sikker på, at annoncen bliver vist på den ønskede placering, selvom din klikpris er høj. 
  • Der er stor forskel på CPC på de forskellige søgeord
  • Om klikprisen er for høj i forhold til værdien af den potentielle kunde. 

Hvordan beregnes CPC?

Cost per click afhænger af, hvor meget konkurrence, der er på det enkelte søgeord, samt hvilke produkter, der sælges. Er det populære produkter vil søgeordene også have højere konkurrence, og klikpriserne vil derfor være højere. 

I forbindelse med udvælgelsen af søgeordene er det også vigtigt, at der kun vælges præcise søgeord, så de klik, der kommer på annoncerne, er så relevante som muligt. Det kan derfor være en god id at holde øje med søgeordene og justere dem løbende.

Hvis du er usikker på om CPC er en afregningsform, som vil give mening for din virksomhed, kan det være en god idé at udregne fortjenesten på de potentielle kunder, som klikker på dine annoncer. Er fortjenesten større end prisen på din CPC-annonce, kan det godt betale sig at anvende CPC.

Hvis du anvender Google, har du mulighed for at vælge, om du vil bruge en manuel eller automatisk budgivning til at bestemme din CPC-pris. Hvis du vælger at bruge manuel budgivning, har du selv kontrollen over dine bud. Dit maksimale bud vil derfor ikke blive ændret, med mindre du selv går ind og redigerer det. Med automatisk budgivning fastsætter Google bud på dine vegne ud fra din budgivningsstrategi.   

Der findes også andre typer af betalingsmetoder til afregning af annoncer. Med CPA betales der pr. konvertering, så betalingen først sker, når en bruger har udført en bestemt handling. 

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til