Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

CAC definition

CAC er en forkortelse af Customer Acquisition Cost og er den pris, det koster dig at få en ny kunde. Det er altså alle de omkostninger, som du har i forbindelse med at skaffe en ny kunde.

Læsetid: 1 minut

Hvad er CAC?

CAC er et vigtigt nøgletal, når det kommer til at finde ud af, hvad din markedsføringsindsats per kunde koster. Betaler du mere for at få en ny kunde, end kunden er værd i den tid, de er kunde (Customer Lifetime Value), giver det dig en indikation om, at du skal skifte marketingsstrategi. CAC er derfor altafgørende at regne ud inden, du begynder at bruge høje summer på marketingskampagner, som du ikke er sikker på vil fungere. Hvis du på forhånd regner ud, hvor mange kunder du skal have, før kampagnen er tjent hjem, kan du nemt vurdere, om det er realistisk, eller om du bør kigge ind i et alternativ.

Hvordan bruges CAC?

Ved at bruge CAC, kan du finde frem til den mest effektive marketingstrategi til at skaffe nye kunder. Jo lavere din CAC er, jo flere penge tjener du per kunde. Du kan derfor bruge CAC til at finde ud af på hvilke marketingkanaler, du vil få flest kunder til den laveste pris.

Hvordan beregnes CAC?

CAC beregnes ved at dividere de samlede marketingsomkostninger med antallet af dine kunder.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til