Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Algoritme betydning

En algoritme er en trinvis proces, der medfører et bestemt resultat – ofte beregnet af en computer. En algoritme kan betragtes som en opskrift til løsningen af et bestemt problem. Algoritmen tager vilkårlig data, følger en proces for behandlingen af dataene og omdanner det til et resultat.

Læsetid: 1 minut

Hvad er en algoritme?

I forbindelse med søgemaskineoptimering anvendes en algoritme, som er en betegnelse for den samlede mekanisme i søgemaskinerne, der vurderer hvilke sider, der er mest relevante i forhold til en given søgning. 

Ved en søgning i søgemaskinens søgefelt, finder søgemaskinerne først alle de dokumenter i indekset, der matcher søgningen – dette kan meget let ende med flere millioner resultater.

Hvordan laver man en algoritme?

En algoritme danner grund i et problem, som der ønskes et resultat på. Derved skal man specificere sit problem, før man kan skabe en algoritme. En algoritme kan betragtes som værende effektiv, hvis den kan løse et problem inden for en specifik tidsperiode. 
Søgemaskinerne ændrer hele tiden deres algoritmer i form af opdateringer. De mest kendte algoritmeopdateringer hos søgemaskinen Google er Google Panda og Google Penguin. Du kender sikkert til disse, hvis du kender lidt til, eller har læst om SEO.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til