Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er affiliate marketing?

Affiliate marketing er en marketingform, hvor en virksomhed belønner en eller flere affiliates, når dennes markedsføringsindsat har resulteret i salg eller anden form for konvertering for virksomheden. Altså betyder Affiliate marketing, at en person/affiliate er associeret med den virksomhed, som de samarbejder med.

Læsetid: 2 minutter

Lær mere om affiliate marketing

Affiliate marketing kan betegnes som et samarbejde mellem en virksomhed og en person, som ønsker at reklamere for virksomheder/produkter, det kan f.eks. være en influencer. 

I affiliate marketing kaldes virksomheden, som betaler for ydelsen, annoncør og personen, som udfører opgaven kaldes publisher. En publisher behøver ikke nødvendigvis at være en en person, det kan også være en større virksomhed, der tjener penge på, at andre virksomheder sælger gennem dem. Et eksempel på dette kan f.eks. være Hotels.com, som tjener penge på, at forbrugere booker hoteller gennem dem. 

For at annoncører og publishere kan holde styr på aftalen, økonomiske transaktioner og andet relevant mellem dem, bruges der typisk et affiliate-netværk. Det fungerer som et slags bindeled imellem dem. Det er ofte brugt af større virksomheder, som har mange affiliate-aftaler, så alting fungerer optimalt, uden det kræver meget tid for annoncøreren. Det er dog ikke en nødvendighed at anvende et affiliate-netværk, og det ses også, at mindre virksomheder indgår direkte aftaler med deres publishers i stedet.

Hvordan bruges affiliate marketing?

Affiliate marketing fungerer ved, at en annoncør kun betaler publisher, når de har skabt et salg eller anden konvertering for annoncøreren. En publisher bestemmer selv, hvor meget arbejde de ligger i det, da de først bliver betalt, når de har skabt et salg. En publisher kan enten blive betalt en fast pris eller X% af salget. 

En annoncør kan oprette et affiliate-program, hvor publishers kan skrive sig op til at blive en del af det. Affiliate-programmet indeholder alle detaljerne for samarbejdet. I affiliate-programmet får publisher typisk et affiliate-link, som de kan dele. Her kan annoncøren nemlig se, at trafikken kommer fra den enkelte publisher, så de ved hvem der skal aflønnes.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til