Gå til LAZZAWEB
Tilbage til marketingordbogen

Above the fold definition

Over folden refererer til den øverste del af en hjemmeside, der vises på en brugers skærm, når hjemmesiden først indlæses. Derudover kan over folden også referere til den øverste del af et avis eller magasin, der vises, når det først foldes. På en hjemmeside er det ofte den del, der indeholder det vigtigste og mest interessante indhold for brugerne, og det er derfor vigtigt, at dette indhold er tilgængeligt uden at skulle scrolles.

Læsetid: 1 minut

Hvad er Above the fold?

Above the fold er betegnelsen for den del af en hjemmeside, der vises uden at skulle scrolles nedad. Dette område har stor betydning for brugeroplevelsen, da det er den første del af hjemmesiden, som brugerne vil se. Above the fold bør derfor designes på en måde, der fanger brugerne og giver dem et godt indtryk af hjemmesiden.

Hvordan bruges Above the fold?

Above the fold er den del af en hjemmeside, der vises, når man først lander på siden. Det er den del, der er synlig uden at skulle scrolles nedad.

Det er vigtigt at have noget interessant og fangende indhold i denne del af hjemmesiden, da det er her, brugerne vil danne sig et førstehåndsindtryk af, hvad siden handler om.

En god overskrift og et lækkert billede er ofte nok til at få brugerne til at blive på siden og læse videre. Så husk at fange din målgruppe fra første øjekast ved at have noget stærkt og interessant indhold i toppen af siden.

Hvorfor er Above the fold vigtigt?

Det er vigtigt, at dette område er attraktivt og indbydende for besøgende, så de bliver nysgerrige og vil klikke sig videre ind på siden.

Det er især vigtigt for virksomheder at have en flot og indbydende above the fold, da dette er med til at skabe et godt førstehåndsindtryk hos besøgende. Et flot og velfungerende above the fold kan være med til at øge konverteringer og dermed også forretningen.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til