Få profitabel vækst
Tilbage til marketingordbogen

Hvad er en A/B split test?

En A/B split test er en test, der bruges til at sammenligne to (eller flere) versioner af en online side eller e-mail for at se, hvilken der fungerer bedst. Den ene side (A) fungerer som kontrollen, mens den anden side (B) fungerer som variablen. Når testen er færdig, kan man se, hvilken version der genererer flest konverteringer (salg, tilmeldinger, etc.).

Læsetid: 2 minutter

Hvad betyder A/B split test?

En A/B-split test er en test, hvor man sammenligner to (eller flere) forskellige versioner af en website eller et andet element for at se, hvilken der fungerer bedst. Split testing kan bruges til at teste alt fra hjemmesidens layout til en enkelt call-to-action-knap.

For at køre en A/B-split test, skal man først oprette to (eller flere) versioner af det element, man ønsker at teste. Derefter sendes en del af trafikken til den første version af elementet (kaldet A) og resten af trafikken til den anden version (kaldet B). Når testen er færdig, kan man se, hvilken version der fungerede bedst, ved at sammenligne konverteringer eller andre målepunkter.

A/B-split testing er en effektiv måde at forbedre en website på, da man kan teste forskellige elementer og se, hvad der fungerer bedst for ens målgruppe.

Hvordan bruges en A/B split test?

En A/B-split test bruges til at sammenligne to (eller flere) versioner af en online-annonce, hjemmeside, e-mail el. andet for at se, hvilken der fungerer bedst. Testen går ud på at sende den ene version af annoncen, hjemmesiden eller e-mailen til en gruppe af brugere og den anden version til en anden gruppe af brugere. Derefter sammenlignes de to gruppers adfærd for at se, hvilken der har den bedste effekt.

A/B-split test kan være effektive til at finde ud af, hvilket af to designs, tekster eller andet indhold der fungerer bedst. Dette er især nyttigt, når man ønsker at forbedre konverteringsraten (det vil sige, hvor mange der klikker på en annonce, eller hvor mange der køber et produkt efter at have besøgt en hjemmeside).

For at kunne foretage en A/B-split test skal man have adgang til et analytics-værktøj, der kan registrere og måle de to gruppers adfærd. Når man har gennemført testen, kan man se, hvilken version der har den bedste effekt, og derefter vælge at bruge denne version på sit website eller i sin markedsføring.

Hvorfor er en A/B split test vigtig?

A/B split tests er vigtige, fordi de giver virksomheder mulighed for at teste to eller flere forskellige versioner af deres hjemmeside eller produkt og se hvilken der fungerer bedst. Dette kan være effektivt for at øge konverteringer eller reducere afvisninger.

Spændende viden i præcis det format, du har lyst til

210 Trustpilot ratings
4,9
30 Google ratings
5,0
90 Facebook ratings
5,0
30+ dedikerede Google-specialister
Vækstet mere end 500 kunder siden 2015
Få dominans på Google

Klar på profitabel vækst?

Få profitabel vækst på Google med os som solid skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem Google Ads og SEO.