← Tilbage til artikler

Linkbuilding – sådan gøres det korrekt

Som ejer af en hjemmeside, både webshop såvel som alle andre typer af hjemmesider, så er man som oftest afhængig af konverteringer. En konvertering kendes bedst ved, at besøgende udfører en given handling – dette kunne være et salg, udfyldelse af kontaktformular, et telefonopkald, eller noget helt tredje.

For at kunne skabe denne konvertering, så er det essentielt at vi bliver forbundet med potentielle kunder. Det er nemlig vigtigt, at vi ikke spilder vores kræfter og ressourcer på at tiltrække brugere, som ikke er interesseret i det produkt vi sælger.

At tiltrække de mest relevante forbrugere kan blandt andet gøres gennem Google. Her er det nemlig vigtigt, at din hjemmeside bliver fundet, når potentielle kunder søger efter netop dit produkt/service. Du kan både tilkøbe placeringer gennem Adwords, eller opnå disse ved at arbejde med SEO (søgemaskineoptimering) – sidstnævnte kræver en god og struktureret hjemmeside.

Så langt, så godt!

Strukturen på hjemmesiden er naturligvis vigtig, heldigvis findes der mange gode guides, som kan hjælpe dig med det mest basale. Dét som virkelig kan vise sig at være en prøvelse, er som overskriften antyder, arbejdet med linkbuilding.

Linkbuilding handler om at fremskaffe gode, relevante henvisninger fra andre relaterede hjemmesider, da Google og andre søgemaskiner ser dette som en anbefaling af din side. Herved får din hjemmeside mere autoritet, og derved bedre vilkår for at konkurrere på konkurrenceprægede ord på Google. Kvaliteten af disse links er dog af højeste vigtighed.

Tilbage i tiden var alle links relevante for din hjemmeside. Flest links var som oftest lig med topplaceringer på Google. Situationen er i dag, (heldigvis) ikke så sort/hvid, hvorfor det stiller nogle højere krav til dit arbejde med linkbuilding, da du ved en større mængde irrelevante links, kan blive straffet af Google, eller smidt helt ud af søgeresultaterne, hvilket kan koste mange penge!

Vi er næppe interesseret i at miste vores placeringer!

Et velkendt skrækeksempel var den danske webshop Trendhim, som på det værst tænkelige tidspunkt, lige før julehandlen, blev smidt helt ud af Google. Her havde man arbejdet ud fra filosofien om, at alle links var gode for placeringerne på Google. Det var selvfølgelig blot indtil at Google fik udarbejdet en ny algoritme, som netop straffede disse forsøg på dårlig linkbuilding.
I samarbejde med flere SEO-eksperter tog det 7 måneder at komme tilbage på Google, hvilket er en lang periode at undvære omsætningen herfra.

Hvis jeg får dårlige links, er løbet så kørt?

Der findes uetiske metoder, hvor konkurrenter køber et større parti spam-links som alle peges mod din side. Hvis det ikke var muligt at dæmme op mod dette, så var det selvfølgelig ikke nemt at drive en online forretning.

Hvis du oplever en stor tilgang af disse links, så bør du kontakte din SEO samarbejdspartner, hvor de hurtigt kan udarbejde en såkaldt disawow fil, som fortæller Google, at du ikke har kendskab til disse links, og derfor ikke vil associeres med dem. Det er derfor vigtigt, at du løbende holder øje med din linkprofil, for at sikre dig imod dette, da dårlige links aldrig er godt for forretningen.

Vi skal fokusere på stærke, relevante links.

Kvalitet over kvantitet. Et velkendt udtryk, som virkelig kommer til sin ret når vi taler linkbuilding. Du skal have links fra anerkendte sider, sider med autoritet! For det er sådan, at du får din hjemmeside frem på relevante søgeord i Googles søgeresultater. Dette er en kontinuerlig proces, som kræver opmærksomhed, da du på ingen måder vinder ved at lave blot 5 links.

Det kræver mange links at være med i toppen, men husk for alt i verden at arbejde efter kvalitet over kvantitet, da du ellers ryger i faregruppen for at blive straffet af Google. Måske er du endnu ikke blevet straffet, men vær opmærksom på, at Google konstant opdaterer sine algoritmer.

Hvis du er bange for, at din hjemmeside har en usikker link profil, så kan vi hos LAZZAWEB lave et sundhedstjek af din linkprofil – det kan være super vigtigt løbende at få tjekket.

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev