← Tilbage til artikler

Black Friday-annoncering: Sådan slår du nye salgsrekorder

Lasse Knudsen - Head of PPC LAZZAWEB - Google Ads

Black Friday

Slå nye salgsrekorder

Efterhånden sidder hele verden klar, når vi runder den sidste fredag i november. Det er nemlig her den famøse Black Friday løber over stablen, og du som e-commerce virkelig har mulighed for at booste årets salg. I dag starter Black Friday – eller black week – allerede om mandagen og fortsætter helt til næste mandag med Cyber Monday. Der er altså god mulighed for at få lavet noget godt Black Friday-annoncering, så din webshop er klar til at tage i mod alle de kunder, der venter spændt på at se årets rabatter. Hvert år bliver Black Friday større end sidste år, så der er gode grunde til at få spottet tendenserne og være med, hvor det er muligt. Og det er helt essentielt, at du er stærkt tilstede på Google Black Friday.

Derfor bliver dagen også mere og mere vigtig for retailers og marketers, og især for jer, der arbejder med PPC. En større Black Friday betyder også større budgetter og større og mere ambitiøse mål. Men med den øgede performance kommer også konkurrence. Så hvordan sikrer du, at dit brand gør Black Friday til årets ultimative salgssucces og gang på gang slår rekorden fra sidste år?

Svaret er naturligvis med en stærk Black Friday marketingstrategi, der indtænker Black Friday-annoncering på alle de rigtige måder og alle de rigtige steder. Black Friday er nemlig en fremragende mulighed for at køre dine Black Friday-kampagner og annoncer sammenhængende med en stor del af Googles egne tools for at maksimere effektiviteten af dine salgsmål.

Learnings om Back Friday-annoncering, som du kan lære af

Onlinesalg bliver ved og ved med at stige, og i takt med at Black Friday bliver en støre og større begivenhed, er der flere, der undgår overfyldte butikker, og de vælger i stedet at handle hjemmefra. Disse kunder er langt mere tilbøjelige til at begynde at browse tidligt – det er nok også derfor, at Black Friday bliver længere og længere og i dag altså ikke blot er en enkelt dag, men en hel uge. For PPC-marketingfolk betyder det, at du bør begynde at opbygge din strategiske tilgang til din Black Friday-annoncering tidligt. Meget organiserede kunder vil gennemse hjemmesider, tilmelde sig tilbud og nyhedsbreve, tidlige adgange og lave lister over, hvor de kan finde de bedste priser. Du bør altså derfor lave et godt forarbejde, før du begynder at sætte dine annoncer op til den store dag. Jo mere kundeindsigt du kan få, jo bedre – især en indsigt, der kan hjælpe dig med at nå ud til nye brugere, der aktivt søger efter tilbud både på dagen og efter. Tænker vi på Google på Black Friday – og det gør vi, så kan du begynde at lede efter denne indsigt i Google-værktøjer som Google Trends.

Sådan bliver du klar til Black Friday

  1. Få styr på jeres tilbudsstruktur

    Skal der være rabat på alle produkter i hele shoppen, eller vil det være udvalgte produkter, der kommer på tilbud til Black Friday?

    Hvis der ikke skal gives rabat på hele shoppen, vil det give mening at oprette en landingsside, hvor I samler alle jeres produkter og tilføjer filtre, så man kan sortere på brands og kategorier. Det vil betyde, at brugeroplevelsen på landingssiden er helt optimeret, og det er nemt at finde produkter, man leder efter.

  2. Øg jeres budget til det tidobbelte

    Black Friday er en usædvanlig dag, hvor man vil opleve, at interessen for onlinehandel stiger eksplosivt. Derfor vil man også opleve, at man kommer til at bruge et højere annoncebudget på de forskellige markedsføringskanaler. Vi anbefaler fra begyndelsen, at det daglige budget øges til det tidobbelte.

  3. Overvej at øge priserne op til Black Friday

    For at maksimere indtjeningen på jeres produkter kan I med fordel hæve prisen en smule på jeres produkter i løbet af oktober og i starten af november.

    Det vil gøre, at I kan lave en større indtjening på produkterne eller give en større procentvis rabat og fortsat have den samme indtjening. Dette er en velkendt strategi for de største danske e-commerces. Vi opfordrer naturligvis til at følge markedsføringsloven på dette område.

  4. Få en countdown timer på hjemmesiden

    Få en timer på hjemmesiden, der viser, hvornår tilbuddene på hjemmesiden ikke længere er aktive. Det gør, at man som forbruger vil være mere tilbøjelig til at tage en hurtig beslutning omkring valget køb/køb ikke. Det kaldes urgency og kan være med til at øge din konverteringsrate!

    Tjekliste til Google Ads

  5. Gennemgå sidste års performance

    Det er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvad I gjorde sidste år og medtage learnings derfra. Nogle tiltag virkede måske helt fantastisk, mens andre skuffede.

    Denne information er vigtig i forhold til at udnytte det, der fungerede rigtig godt, men endnu vigtigere er det, ikke at lave de samme fejl som sidste Black Friday – men at tænke nye måder at skille sig ud på dagen, hvor konkurrencen er på sit højeste.

  6. Lav unikke kampagner

    Vi anbefaler at opsætte unikke Black Friday-kampagner, så I kan målrette specifikt mod forbrugere, der søger efter Black Friday-tilbud.

  7. Foretag budjustering

    Øg jeres bud aggressivt for at være helt i front og foran konkurrenterne.

    Vi opfordrer til at fjerne Googles automatiske budjusteringer (Udvidet CPC (ECPC)), og anbefaler at køre med 100 % manuel budgivning, da forbrugeradfærden på dagen går så hurtigt, at Googles robot ikke kan følge med.

  8. Download jeres bud

    Ved at downloade jeres bud, kan I rulle tilbage til normal tilstand efter Black Friday.

  9. Lav relevante annoncer

    Opsæt unikke og sælgende Black Friday-tekster på alle annoncer. Vær kreativ og find på nye og engagerende måder, hvorpå du kan promovere dine USP’er og afprøve nye call to actions. 

  10. Brug countdown i annoncer

    Skab urgency og FOMO i dine annoncer ved hjælp af countdowns. Op til dagen kan I med fordel opsætte en countdown, hvor annoncerne laver nedtælling til kl. 00:00 automatisk i annonceteksten. Det gør vi typisk to dage før, hvor den tæller dage, timer, og til sidst minutter ned til den store dag. Black Friday finder trods alt kun sted én gang om året, og du vil ikke gå glip af noget! 
    Læs Googles egen guide til at lave countdowns.

  11. Vær opmærksom på søgeord

    På denne dag søger forbrugerne direkte efter tilbud i Google. Fx hvis man vil købe en ny cykel, vil søgningen med stor sandsynlighed kunne hedde: “black friday cykel”.

    Vi anbefaler derfor at opsætte kampagner med søgeordene: “black friday + (jeres relevantesøgeord)”.

  12. Brug udvidelser

    Alle undersidelinks bør nævne rabatter!
    Især promoveringsudvidelsen er en populær mulighed, da man her kan tilføje en Black Friday-udvidelse.

  13. Optimer Google Shopping

    Det første I bør gøre, når klokken slår 00.00, er at få feedet til at hente og synkronisere med det samme. Det er vigtigt for at få de opdaterede rabatpriser med i Shopping. For at synliggøre Black Friday-tilbud i Shopping, kan I fx tilføje “Black Friday Tilbud” til produkttitlerne

  14. Foretag Seasonality Adjustments

    Foretag seasonal adjustments ud fra stigningen i CPC fra sidste års Black Friday. Du kan ligeledes foretage det på dagene efter Black Friday i forhold til faldet i konverteringsrate.

  15. Prioriter remarketing

En aggressiv remarketing-strategi er nødvendig for at få maksimalt udbytte. Vi anbefaler at opsætte unikke remarketing-kampagner med målgrupper op til de seneste
tre dage, så I får fulgt op på de seneste besøgende, der har besøgt jeres webshop op til Black Friday.

BONUS
Hvad kan man gøre LIVE på dagen?

Der er flere tiltag og ændringer, som kan foretages på dagen. Det er vigtigt, at man fokuserer på en 80/20 tilgang og bruger sin tid der, hvor man forventer størst impact. Herunder er en liste af tiltag, der kan udføres:

  • Gennemgå eksponeringsrate for visning allerøverst
  • Gennemgå eksponeringsandel
  • Løbende fetch jeres produktfeed
  • Overvåge performance
  • Justere budgivning
  • Overvåge budgetter
  • Budgetoptimer ved at allokere budget til bedst performende kampagner
  • Gennemgå søgetermer

Hvad du bør gøre efter Black Friday

Efter dagen anbefaler vi at ændre alle annoncer og kampagner tilbage til “normal tilstand”. Herunder er en kort liste af tiltag, du bør huske at gøre:

  • Overvej at pause remarketing, da forbrugerne nu er mættet.
  • Juster jeres bud tilbage til normal. (Husk: Download jeres bud inden da.)
  • Pause jeres Black Friday-kampagner, hvis I har unikke kampagner til Black Friday.
  • Ændr jeres annoncebudskaber tilbage
  • Ændr jeres annonceudvidelser tilbage

Flere af ovenstående ting kan gøres automatisk. Fx kan du opsætte en udløbsdato på annonceudvidelser inde i Google Ads-panelet.

Tak fordi du læste med!

– God fornøjelse med jeres Black Friday.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev