← Tilbage til artikler

Hvorfor konverteringstracking er altafgørende

Google Ads logo coverbillede

Konverteringstracking er uundværlig, da det er vigtigt information, som man kan bruge til at styrke ens omsætning og afkast. Med konverteringstracking kan man se hvilke taktikker, der har haft den bedste indflydelse på kunden.

Hvad er konvertering, og hvordan foregår det?

Konvertering er når en kunde foretager sig en handling, som har værdi for virksomheden. Den værdifulde handling kan være forskellig, og det er derfor vigtigt at man har inddelt de forskellige handlinger i hvad kunden har foretaget sig.

Det kan være noget så simpelt som når kunden har købt en vare, udfyldt en formular, tilmeldt sig dit nyhedsbrev, ringet til din virksomhed, eller har været på en bestemt landingsside.

Disse metoder har varierende teknisk kompleksitet, men en stor del af dem er simplere at udføre end det er at forstå dem.

Det er vigtigt at kunne følge med i de forskellige former for konvertering, for at kunne udforme en god kampagnestrategi, baseret på kampagnesporingsdata.

E-handelssporing og sporing af kontaktformularer er nok de mest udbredte former for kampagnesporing,

Telefonsporing er en vigtig tracking, der oftest glemmes af de fleste annoncører. Med call tracking kan man se hvilket søgeord, der har ramt plet via telefonen i stedet for nogle af de andre sporingsmetoder.

Uden konverteringssporing kan man ikke optimere ens AdWords konto, og så svarer det lidt til at køre i blinde. Ens tilgang til konvertering bør være at man ikke køber kliks, men gennem god data og velovervejet taktik, at købe resultater. Derfor er det altafgørende med sporing, så man kan følge med i hvilke søgetermer der konverterer, og hvilke der ikke gør.

Det er altafgørende for webshops for at kunne spore og måle sin ROAS (Return On Ad Spend), og for lokale virksomheder er der ikke nok med sporing på formularer. Der er også mange kunder som ringer ind, og derfor er det vigtigt at have opsat sporing på opringninger. Mange håndværkere, fx, benytter sig ikke af telefonsporing, selvom omkring halvdelen af alle kunder ringer.

Konverteringssporing er altså derfor altafgørende for din forretning, hvis ikke du ved, hvad du får ud af dine markedsførings kr og øre- er det lidt som at “den blinde leder den blinde”, hvor du blot risikere at kaste penge ned i et sort hul.

For hver investeret krone, er det vigtigt for dig at vide hvad den krone rent faktisk har givet dig af afkast. Dette kan vi altså spore helt ned på søgeordsniveau, og den vej igennem kan vi altid sikre os, at vi bruger budgettet præcist på det som virker på din AdWords konto!

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev