← Tilbage til artikler

Hvad koster Google Ads?

Google Ads logo coverbillede

Hvad koster Google Ads? Et spørgsmål som bliver stillet ofte og med god grund. Medmindre du selv styrer din egen Google Ads-konto, kan det hurtigt virke uoverskueligt, hvor meget Google Ads kan koste. 8,43kr per bud? Second-price auktion? Pris i forhold til QS?

Det vil vi gennemgå her, og vi håber, at du vil læse med.

Den simple forklaring på hvordan Google Ads fungerer på, er at det er en auktion. Du finder et bestemt søgeord, som du gerne vil have kunder finder dig på, og lægger et bud ud for, hvor meget du gerne vil betale per klik. Her bliver prisen så sammenlignet med de andre, som har lagt bud på søgeordet.

Her har Google gjort noget smart ved at introducere second-price auktion, som betyder at du kan være den højestbydende, men kun ende med at betale det samme som det næsthøjeste bud. Eller sådan var det engang.

Det er ikke kun priserne, som bestemmer hvilke annoncer skal vises. Google har for længe siden introduceret Quality Scores, forkortet QS, som er med til at bestemme hvilke annoncer som bliver vist, og hvad deres klikpris kommer til at blive. QS bliver tillagt dine annoncer og er afhængige af flere ting.

CTR: Også kendt som click-through-rate, og jo højere jo bedre. CTR, også kendt på dansk som klikfrekvens, udregnes ud fra historiske data for søgeordets antal klik og visninger. Klikfrekvens vægter højest indenfor QS.

Relevans: Hvor relevante er dine annoncer i forhold til søgeordene? De ord, som bliver brugt i annoncen, skal helst også passe til de ord, som folk søger på. De skal helst ikke finde noget, som ikke passer til det, de søger på.

Destinationssideoplevelse: Google vurderer hvor god din destinationsside er, samt hvor relevant den er til søgeordet. Får brugeren en god oplevelse, når de lander på din side, kan du se din kvalitetsscore stige.

Disse bliver regnet sammen, og derefter givet kvalitetsresultatet, og når Google så medregner, hvad du er villig til at give i bud, bliver disse regnet sammen til den pris, som du skal betale per klik. Dit bud og din QA giver tilsammen en Ad Rank, som er den værdi du har i auktionen. Er dine annoncer relevante for søgeordet, er klikfrekvensen høj, og får den gennemsnitlige bruger en god oplevelse inde på din hjemmeside, kan du forvente en lav klikpris på auktionen.

Budget kan variere fra virksomhed til virksomhed, afhængig af hvor mange produkter, der skal sælges, hvilke ydelser som tilbydes, kamp om valgte søgeord mellem konkurrenter, m.m.

Alt dette regnes altså sammen for, at Google kan bestemme hvilke placeringer jeres annoncer skal have.

Når vi taler om Ad Rank, er det den rækkefølge, som annoncer vises i på Google. Altså rangeres du som nummer ét, hvis du er den med den højeste Ad Rank. Det justeres hver gang nogen søger efter et søgeord, hvor din annonce vises, så du kan ikke være sikker på at beholde din placering #1 hele tiden. Men hvordan beregner vi så den Ad Rank?

Ad Rank beregnes således = Quality Score x CPC Bud.

Du kan se et eksempel her:

Ad Rank udregning

I første eksempel er Ad Rank beregnet som 10 x 2 = 20. Og når vi kender Ad Ranken, kan vi udregne den endelige CPC. Det sker således = næsthøjeste Ad Rank/Din Quality Score + 0,06 kr.

Altså er CPC’en for annoncør 1 i eksemplet udregnet ved: 16/10+0,06 = 1,66 kr.

Er du rent praktisk på udkig efter, hvor du finder din faktura i Google Ads, er vi dig også behjælpelige med en kort guide.

Du kan også blive klogere på emnet i denne video:

Nu hvor du forstår mekanismerne bag auktionen, kan du gå i dybden med mere avancerede emner. For hvad er Google Ads, hvilke funktioner har det, og hvordan kan du bruge det til at vækste? Læs meget mere om Google Ads på linket.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev