← Tilbage til artikler

Hvad koster Google AdWords?

Google Ads logo coverbillede

Hvad koster Google AdWords? Et spørgsmål som bliver stillet ofte, og med god grund. Medmindre man selv styrer ens egen AdWords konto, kan det hurtigt virke uoverskueligt, hvor meget AdWords kan koste. 8,43kr per bud? Second-price auktion? Pris i forhold til QS?

Det vil vi gennemgå her, og håber at du vil læse med.

Den simple forklaring på hvordan AdWords fungerer på, er at det er en auktion. Man finder et bestemt søgeord, som man gerne vil have kunder finder dig på, og lægger et bud ud for hvor meget man vil betale per klik. Her bliver prisen så sammenlignet med de andre, som har lagt bud på søgeordet.

Her har Google gjort noget smart ved at introducere second-price auktion, som betyder at man kan være den højestbydende, men kun ende med at betale det samme som det næsthøjeste bud. Eller sådan var det engang.

Det er ikke kun priserne, som bestemmer hvilke annoncer skal vises. Google har for længe siden introduceret Quality Scores, forkortet QS, som er med til at bestemme hvilke annoncer som bliver vist, og hvad deres klikpris kommer til at blive. QS bliver tillagt dine annoncer og er afhængige af flere ting.

CTR: Også kendt som click-through-rate, og jo højere jo bedre. CTR, også kendt på dansk som klikfrekvens, udregnes ud fra historiske data for søgeordets antal klik og visninger. Klikfrekvens vægter højest indenfor QS.

Relevans: Hvor relevante er dine annoncer i forhold til søgeordene? De ord, som bliver brugt i annoncen, skal helst også passe til de ord, som folk søger på. De skal helst ikke finde noget, som ikke passer til det, de søger på.

Destinationssideoplevelse: Google vurderer hvor god din destinationsside er, samt hvor relevant den er til søgeordet. Får brugeren en god oplevelse når de lander på din side, kan du se din kvalitetsscore stige.

Disse bliver regnet sammen, og derefter givet kvalitetsresultatet, og når Google så medregner hvad du er villig til at give i bud, bliver disse regnet sammen til den pris, som du skal betale per klik. Dit bud og din QA giver tilsammen en Ad Rank, som er den værdi du har i auktionen. Er dine annoncer relevante for søgeordet, er klikfrekvensen høj, og får den gennemsnitlige bruger en god oplevelse inde på din hjemmeside, kan du forvente en lav klikpris på auktionen.

Budget kan variere fra virksomhed til virksomhed, afhængig af hvor mange produkter der skal sælges, hvilke ydelser som tilbydes, kamp om valgte søgeord mellem konkurrenter, mm.

Er du rent praktisk på udkig efter, hvor du finder din faktura i AdWords, er vi dig også behjælpelige med en kort guide.

Med vores ekspertise kan du forvente vores viden og erfaring indenfor området, så du kan fokusere på andre ting i din virksomhed. Vi sætter en månedlig pris, som er afhængig af arbejdstimer og potentiale, samt hvor stor opgaven bliver.

Ring til os for en uforpligtet samtale omkring hvad vi kan tilbyde lige præcis dig.

Du kan også blive klogere på emnet i denne video:

 

Nu hvor du forstår mekanismerne bag auktionen, kan du gå i dybden med mere avancerede emner. For hvad er AdWords, hvilke funktioner har det og hvordan kan du bruge det til at vækste? Læs meget mere om Google Ads på linket.

 

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev