← Tilbage til artikler

Hvad er ROAS?

ROAS og ROI er nogle termer som bliver brugt omskifteligt, selvom de er forskellige.

ROAS står for Return On Advertising Spend og bruges til at finde ud af om ens annoncer har givet afkast. Der er forskellige annoncer som man kan følge op på, og se om de har virket gennem Google AdWords.

ROAS er forskellig fra ROI, idet ROI udregner hvor stor en omkostning virksomheden har været igennem, for så at tilregne indtjeningen.

ROI fungerer derfor mere som en strategi med et definitivt mål, da man helst vil se profit, hvor ROAS bruges til at se om en kampagne har givet afkast indenfor relativ kort tid.

Man ser på hvor meget man har brugt på advertising, og hvor meget man har tjent i den tid hvor kampagnen har kørt.

Afhængig af dit budget, så kan det være at du gerne vil have en 6:1 indtægt. Det vil sige at for hver krone, som du har brugt på advertising, så har du omsat 6kr.

ROAS bruges til at finde ud af hvilke søgeord har haft succes, og med de forskellige værktøjer i Google AdWords, kan du også se på hvilken måde disse har haft succes på.

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev