← Tilbage til artikler

Hvad er ROAS?

Google Ads logo coverbillede

Sådan måler du effekten af din markedsføring

Når du arbejder med markedsføring, er det vigtigt, at du tildeler en stor del af din tid til analyse af tal og data for at måle effekten af din markedsføring. For i sidste ende handler enhver marketingkampagne om at skabe omsætning. Og det er netop her ROAS spiller ind. ROAS står for Return On Advertising Spend og er en metode, som du kan bruge til at måle effekten af dine betalte annoncer.

I dette indlæg vil vi kigge nærmere på, hvad ROAS er, hvad det betyder, og hvorfor det er vigtigt at måle. Og så vil du naturligvis også få indsigt i, hvordan du beregner det, så du kan komme godt i gang med at måle på dine marketinginitiativer.

Hvad er ROAS?

Når du igangsætter en ny annonce, kommer det helt af sig selv, at du bør spore og måle kampagnens effektivitet. Her kender du sikkert til begreberne Cost Per Click (CPC), Click-Through Rate (CTR) og Conversion Rate (CR), men selvom disse målinger er meningsfulde alene, giver de dig ikke en forståelse for den samlede økonomiske succes for din kampagne. Her har du brug for ROAS.

Sådan udregner du ROAS

ROAS måler omsætning. Har du eksempelvis brugt 100 kr. på annoncer og igennem disse omsat for 1000 kr., har du en ROAS på 10 / 1.000%. Det betyder, at du får pengene 10 gange igen i salg. Derfor giver ROAS dig en god helhedsforståelse af, om en kampagne kan betale sig. 

Altså er formlen til at beregne ROAS følgende:

ROAS = Omsætning / Omkostning 

Udråbdstegn ROAS måler udelukkende på afkastet i omsætningstal og skal ikke forveksles med en fortjeneste. 

Hvad anses for at være en god ROAS? 

Der findes ikke et entydigt svar på, hvad en god ROAS er. Der er mange faktorer, som spiller ind, men helt lavpraktisk tjener du penge, når den er positiv – og det er naturligvis en god ting. Typisk er det dog ikke nok, at den “bare” er positiv.

Hvad det vil sige at have en god ROAS er individuel fra virksomhed til virksomhed, da den påvirkes af blandt andet driftsomkostninger og virksomhedens generelle helbred. Derfor vil en ROAS på 4 være god hos nogle virksomheder, hvorimod en ROAS på 10 anses som god i andre.

Det er altså nødvendigt, at du tager din egen virksomhed i betragtning og analyserer dig frem til, hvad en god ROAS er for dig.

Hvad er forskellen på ROI og ROAS?

Hvis du er stødt på ROAS, er du helt sikkert også stødt på ROI. ROAS og ROI er termer, som mange ofte forveksler — selvom de er meget forskellige.

ROI står for Return On Investment og udregner det afkast, som en investering giver. ROI fungerer derfor mere som en strategi med et definitivt mål; at se profit, hvor ROAS bruges til at se om en kampagne har givet afkast indenfor relativ kort tid.

Kigger du på ROAS, kan du også tracke på hvilke søgeord, der har haft succes, og med de forskellige værktøjer i Google Ads, kan du yderligere tracke på, hvorfor du netop har opnået den ROAS, du har.

 

Har du brug for større indsigt i Google Ads, kan du i vores vidensunivers indenfor online marketing finde et hav af artikler og guides, som kan hjælpe dig på vej.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev