← Tilbage til artikler

Hvad er AdWords?

Google Ads logo coverbillede

> Læs en opdateret version af dette indlæg her

AdWords (nu Google Ads) er reklamer/annoncer, der bliver vist til potentielle kunder, når disse benytter Googles søgemaskine. Det er de annoncer, som i dag er de første 3-4 annoncer, når du søger efter noget på Google. De findes også i bunden, og har tidligere været kendt som dem der også blev vist i højre side. De er i dag deklareret med grønt, hvor der står “Annonce” i teksten. På den måde kan forbrugerne se, at det er en betalt annonce. Tidligere var annoncerne gule, men indtil fornylig rullede Google en ændring ud, som gør at annoncerne i dag er grønne. De ligner nu i højere grad de organiske resultater. Google er en meget avanceret søgemaskine, som har en klar mission – nemlig at levere de mest relevante sider til brugerne baseret på de søgeord, som de søger efter. Disse søgeord er det, som det hele handler om – og det er lige præcis dem, du kan betale penge for hos Google. Jo mere du betaler for dine søgeord, des højere rangerer du på Google – og jo flere der klikker på dine annoncer, des højere rangerer du på Google.

Når du har fundet ud af, hvilke søgeord dine potentielle kunder bruger, kan du bruge penge på AdWords for at opnå en placering med søgeordet på Google. Du betaler kun for det antal gange, der bliver klikket på dine annoncer. Her gælder det om at have en god side med brugbare informationer og fantastiske produkter, så dine besøgende bliver til kunder og rent faktisk køber noget. Hvis kundernes køb generer mere overskud i din butik, end hvad du har betalt for klikket på din annonce, så vil dine annoncer give overskud, hvilket er hele pointen med AdWords. Der er altså tale om en positiv ROAS (Return on Ad Spend).

Du kan godt rangere højere end en, der bruger flere penge på AdWords end dig, hvilket jeg har forklaret i et andet blogindlæg, som du kan læse ved at klikke her. Har du spørgsmål til enten SEO og AdWords, kan du altid kontakte mig – jeg vil med glæde hjælpe dig godt videre.

Patrik Lazzarotto, stifter LAZZAWEB

Skrevet af Patrik Lazzarotto

CEO & Founder

Tilmeld vores nyhedsbrev